Kvalificerat skitsnack !

by | sep 1, 2012 | 7 comments

En nyligen publicerad papper i Bristol visar att vi dricker olika snabbt ur olika sorters glas.

Här är Aftonbladets artikel, här är den i DN och här är originalet

Jag har alltid varit en person som har tror på och stöttat forskning inom olika områden av vetenskap. Efter att ha läst detta papper börjar jag dock undra vad man håller på med i England, och hur man har gjort det. I mina ögon är detta rent skräp speciellt med tanke på det sättet de gjort det på.

Hur kan jag säga det, kanske ni undrar ? Här är mina argument :

  1. De har tagit 159 personer som är mellan 18 – och 40 år från universitetet/institutionen. Man har gett dem 7-up respektive Bière de France, Brasserie de Saint-Omer. 7-up vet vi vad det är men den andra ölen finns inte verkar det som, inte under det namnet i alla fall. Om vi antar att de har skrivit rätt alkoholhalt i rapporten ( 4 % ) så finns det två olika från det bryggeriet, nämligen Saint-Omer Starberg och Saint-Omer Bière Bock.Båda två produkterna verkar vara produkter från stormarknader där de mestadels säljs på 1 liters flaska. Jag säger inte att det är något fel med det, men det verkar som om man valt en lågprisprodukt i form av ölen och en läsk av ett stort varumärke som förhoppningsvis har en hög kvalitet på läsk. Jag tycker inte att det är produkter som kan/ska ställas mot varandra.
  2. Personerna i fråga har säkert en vana att dricka öl ur glas som INTE är raka i sin form utan har tulpanformen (klassisk Tuborg bla) från pubar etc. Man kan även ifrågasätta hur drickandet i England är nu förtiden i en del av den målgruppen som de använder. För 15-20 år sedan hade pubarna stora problem med att de tappade kunder i det undre segmentet av besökare eftersom de inte tilltalades av öl längre. Därav föddes bland annat alkoläsken i form av Hoochsom var en av de första. Problemet de fick då var att de hade målgruppen kvinnor på 18 år och det alltid ”spiller över lite” mot målgruppen, så de flesta som konsumerade det var ungdomar mellan 14-22. Allt smakade ju bara läsk så det var ett lätt steg in i alkoholkonsumtionen. Nu ska jag inte skriva för mycket om alkoholpolitiken i England på den tiden eller nu, då man återinför Hooch på marknaden efter många års förbud. Jag vill dock framhålla att jag undrar om lager på 4% från Frankrike” är en produkt att jämföra mot läsk i detta fall.
  3. Undersökningen är delvis bekostad av denna organisation : http://www.drinkaware.co.uk/. Det ska som det stå i undersökningen inte påverka något, men jag gillar det i alla fall inte.

Vad hade vi fått för resultat om vi haft en snygg bra ljus lager i det ena glaset och en kolsyrad espressoläsk i det andra, coca cola i det ena och en 14 % mörk humlebomb i det andra eller en Gin n” Tonic i det ena och ingefärsläsk i det andra ?

Kom igen nu och överbevisa mig att jag har fel och de rätt !

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

* måste anges

Skrivet av Jonas H

Kommentarer

7 Comments

  1. CalleT

    Hårda ord minsann. Men jag förstår nog ändå inte fullt ut vad du är så upprörd över, eller exakt vad du menar med ”..Jag tycker inte att det är produkter som kan/ska ställas mot varandra..”.
    Varje person har ju bara utsatts för en enda typ av situation (d.v.s ett glas) och aldrig gjort något val (förutom undermedvetet hur fort de druckit). De har antingen fått öl ELLER läsk, i antingen ett rakt ELLER trumpetformat glas antingen fullt ELLER halvfullt. När man sammanställer data ser man en tydlig trend att (kolla figurerna i artikeln) för de som fick fulla glas med öl så spelade ölglasets form roll för hur fort de drack.
    Kan du förklara ännu tydligare hur du menar att denna observation blivit skev och misstolkad, varför urvalsgruppen var fel (den var dessutom även från allmänhet), och på hur den beror av valet av alkoholfritt och alkoholhaltigt alternativ?
    Eller tycker du helt enkelt att det skulle räcka med att de ändrar ”Alcoholic Beverages” i titeln till ”Glass Shape Influences Consumption Rate for Crappy Lager” 😉

    Reply
    • Jonas H

      Hej Calle, kul att du tycker till. Det är så sällan det kommenteras här då det mesta sker på facebook numera, därav dröjde mitt svar ett tag

      Lite snabbt svar
      Vad jag bland annat menar är att man har en konstig referensgrupp. Folk mellan 18-40 är en målgrupp där man normalt inte finner den största gruppen öldrickare. Varför gör man då en test pe en liten referensgrupp om hur de dricker öl ur ett glas och sedan säger att det gäller generellt ? Man jämför det sedan med en dryck som så gott som alla dricker (om man inte är diabetiker eller liknande). Jag vet att man slumpvis har gett folk fulla resp halvfulla, öl resp läsk i glasen. Jag vet folk som inte skulle få i sig ett glas fransk lageröl över huvud taget oavsett i vilket glas det serverades. Det stod att de hade folk som drack en viss mängd alkohol i veckan, ja visst men dricker alla öl ? Om man nu ska göra en sån här undersökning kanske man ska ta en testgrupp som dricker öl och läsk och sedan göra undersökningen på dem. Om man gör en undersökning på vilka som gillar kyckling och har med folk som äter mat men inte kyckling, blir det då rätt ?

      Sen kan man ha synpunkter på valet av öl, men det är nog ett så kallat ’neutralt’ val de har försökt göra. Nu för tiden är ju alla unga lagerdrickare i england och det kanske är därför man har en ’yngre’ testgrupp med folk enbart upp till 40 år.
      Det är lite av det jag tycker är ’fel’ och ger ett missvisande/felaktigt resultat. Sedan kan man prata om hur dryckerna hälldes upp, kolsyrenivå och temperatur på drycken. Inget som vi vet något om .
      Hade det inte även varit bättre att ha en alkoholfri öl kontra 4 % lager ?

      Sen det du också nämner, att man drar det över en kam med :”Glass Shape Influences Consumption Rate for Alcoholic Beverages” …….
      Vad hade man fått för resultat med rödvin i glasen ?? Whisky ??

      /Jonas H

      Reply
  2. Jonas H

    Jusst det en sak till, men nu är det på låg/hög nivå.
    Kanten på ett glas påverkar hur drycken rinner över kanten i det. Är det pressat eller laserskuren kant på båda glasen ?

    Det låter knäppt men det påverkar

    Reply
  3. CalleT

    Den enda uppenbara svaghet jag ser med studien är att man borde tagit några fler exempel på alkoholhaltiga drycker i studien om man vill behålla det generella ”Alcoholic Beverages”,alternativt haft samma öl i avalkoholiserad form som kontroll, eller läsk med alkoholtillsatt som alternativ till öl. Angående glasens kanter, så är det irrelevant för slutsatsen då samma glas även användes för läsken. Observationen kvarstår att man observerat en skillnad mellan dryckerna som är länkat till glasets form. Urvalsgruppen är fortfarande i mina ögon ett bra val då det framför allt är i denna ålderskategori man finner att folk dricker för fort och kanske ett glas mer än vad som är lämpligt. Studien är utförd för att se om glasets form kan medverka till konsumtionsmönstret. Det görs ju en hel del studier och presenteras siffror (som ger krigsrubriker i media) angående alkoholkonsumtionsvanor i denna åldersgrupp i storbritannien. Att då påvisa en ny faktor som i vissa fall skulle kunna påverka dessa siffror till en ganska stor del och kanske borde tas med i statistikberäkningar och studier måste väl ändå anses både intressant och relevant, och ganska långt från kvalificerat skitsnack?

    Reply
  4. Jonas H

    Jag menade om kanten var likadan på båda glastyperna, det framgår inte. Jag vidhåller dock att jag anser att det finns för många osäkra parametrar och att jag tycker att det är en för liten refernsgrupp etc etc etc.
    Vi tycker olika och det är väl bra kanske 🙂

    Reply
  5. CalleT

    Fast då borde kanterna spela roll även för halvfulla glas. För övrigt kan ju kanterna gärna vara olika eftersom det ryms under termen ”olika-form-på-glasen”, även om förklaringen till fenomenet då blir en annan än dålig volymuppskattning. Jag vidhåller uppfattningen att studien ändå är intressant då den visar att glastypen kan spela in i ”fyllestatistiksiffror” och kanske bör ingå i den statistiska sammanställningen. Nu är jag färdig med gaggandet) 😉

    Reply
    • Jonas H

      Bara kul att du gaggar ! 🙂

      Reply

Submit a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

Pin It on Pinterest

Share This
Pilsner.nu