Zythos Beer Festival i Leuven 2014

by | maj 4, 2014 | 0 comments

Den 26-27 april var det dags igen, den belgiska bryggföreningen Zythos ordnade återigen sin ölfestival i Leuven, Belgien.

Då det blivit lite av tradition att åka ner hade jag precis som tidigare år bokat hotell från fredag till måndag och packat en stor resväska med minimalt med kläder och några rullar bubbelplast att slå in all god öl i inför hemresan. Flyget ner skulle avgå fredag morgon 07:10, men då de missade sin slot blev vi stående i cirka 40 minuter innan vi fick lyfta. Två timmar senare landade vi på Brussels Airport och efter att ha hämtat ut väskan var det bara att ta tåget från flygplatsen en station österut till Leuven.

Leuven är en fantastiskt trevlig universitetsstad (eller förort till Brussel om man vill se det så…) med god tillgång på hotellrum, restauranger och trevliga miljöer. Vill man åka in till Brussels tar det  en dryg  halvtimme med tåg till Gare du Nord (Norra station).  Jag bodde på Teaterhotellet i år eftersom jag tycker de ligger bra till och har en bra frukost. Standarden är ok, men hotellet har några år på nacken och det märks här och där. Vill man bo riktigt centralt kan jag tipsa om Mercur, annars finns både Ibis och Radisson vid stationen.

LeuvenCentrum_600x800

Utsikt mot Leuven Centrum från Teaterhotellet

Efter installation besöktes fredagsmarknaden på ett av stadens torg, där jag först gick runt och bara njöt av att se all god mat som fanns att köpa, därefter slog jag mig ned vid en servering och beställde in lunch och några öl. Eftermiddagen spenderades med promenad i staden följt av ett besök på restaurang Troubadour där middagen bestod av sparris på flamländskt vis (hackade ägg med persilja, kryddor och skirat smör på sparrisen) till förrätt följt av belgisk köttgryta (stoofvlees) med ett stort glas av husets egen öl till.

Det var inga problem att somna efter det…

BistroLeuven_800x600

Runt marknadstorget finns flera trevliga matställen.

LeuvenBistroBeer_800x600

Man kan ha det sämre en solig fredageftermiddag i Leuven…

LeuvenWeirdArt_600x800

På marknadstorget finns det en rätt kul skulptur, bra om man ser den innan man petat i sig några öl…

LeuvenEntree_800x600

Sparrissäsongen har precis börjat – här på flamländskt vis

Lördagen inleddes med den där fantastiska frukosten jag nämnde, och klockan 11:30 stod jag och trängdes med alla andra som skulle ut till festivalen. Väl framme inhandlades  jetonger att växla in mot 1.5 dl öl per jetong i de olika båsen, provglas samt program. Väl inne gick jag runt en stund bland de runt 100 bryggarna för att bestämma vilka öl jag skulle sikta in mig på. Med runt 500 öler att välja på får man prioritera lite nämligen… En strategi jag gillar är att premiera nya öler samt sådana jag inte provat tidigare, men sen finns det ju bryggerier man helt enkelt inte vill missa… Beslut, beslut, beslut…

ZBFOverview_800x600

102 bryggare, var ska man börja… Bilden visar knappt halva lokalen.

Ett bryggeri fanns redan på min shortlist och det är Het Nest, därefter fyllde jag på med nya och avslutade med en del gamla bekanta. En (inte helt komplett) lista nedan:

Lördag-
Ferme de Bertinchamps: Tripel (bra)

ZBFFirstBeer_800x600

Festivalens första öl!

Br Het Nest: Herten Heer, SchuppenAas, Dead Mans Hand (mycket bra)

ZBFHetNest

Ett av mina absoluta favoritbryggerier just nu!

De Struise: Danko Power, m.fl. (De Struise hade en rejäl uppställning öler och deras bås såg ut som ett fluster med alla öldrickare som samlades där… Mycket gott med något enstaka lågvattenmärke)

ZBFDeStruisePart

De Struise Brouwers hade en del öler…

Du Bocq: Deugniet, Christmas, m.fl. (nja, väl söta och de har slutat brygga Waterloo)
Br Omer Vanderghinste: Oud Bruin m.fl. (mycket bra)
Gueuzerie Tilquin: Oude Quetche, Oude Gueuze, Faro, Stout Rulquin (mycket bra)

Mums mums mums!

De Verhuisbrouwerij: Lustem (bra, kul, plus för att de satte en lapp med namnet på ölen runt glasfoten)
Br des Legendes: Ducassis (vinbär, god och läskande – som saft, bra)

ZBFDucassis_800x600

Mums! Vinbärssaft!

Slaapmutske: Witbier, Bruin (bra)
Br Oxymore: Aion (bra)
Gibrit: Nivoo Tripel (bra)
Br Wilderen: Cuvee Clarisse (mycket bra)
Chouffe: Soleil, Vedett (bra)
Duvel: Tripel Hop (mums, bra)
Vliegende Paars Brouwers: Préaris Quadrupel Coffee Infused (god, men kaffesmaken tog över. Ölen körs genom filter med kaffebönor och is)

ZBFFliegendepaardKaffe_800x600

Kaffekvadrupel…

Br Caulier: Bon Secours Bruin 3 Jaar Verouderd (god, bra)
Br Artisanale de Rulles: Rulles Grande Dix, Meilleurs Vaeux (bra)

Det fanns en hel del svenskar på plats, alla var glada och trevliga!

ZBFBelgoDeli_800x600

An och Lars från BelgoDeli tillsammans med några av svenskarna på plats.

Söndag-
Br d’Ebly: la Corne (god, ok)
Br de Glazen Toren: Jan de Lichte, m.fl. (mycket bra)
Br Alken-Maes: Mort Subite Kriek, Oude Geuze (mycket bra)
Br Artisanale Millevertus: La Douce Vertus (Utsåg den till efterträdare till Waterloo, god, bra, kommer aldrig att släppas ocensurerad på bolaget…)

ZBFMillevertusDouce_800x600

Snart på ett bolag nära dig. Skulle inte tro det…

De Dochter van de Korenaar: Charbon smoked vanilla stout (Ja vad ska man säga? God var den iallafall! Bra)

ZBFEmbrasse

Köpte deras Embrasse bara för att bryggaren intygade att den var fantastisk, den fanns inte att smaka…

Palm Breweries: Rodenbach Foederbier, Brugge Tripel (Mycket bra)
La Cress: La Cress (Snäll och trevlig, antydan av krasse och lätt pepprighet i smaken. Verkar som att den vann folkets val)

Under eftermiddagen köpte jag lotter på festivalens tombola, de har blandannat en massa kul öler som priser och det är ett bra sätt att utan någon kontroll få nya ölsorter att prova. 15 € fattigare gick jag därifrån med en presentförpackning Gageleer (porsöl),  stora flaskor med Delirium Tremens, Bourgogne des Flandres, Cazeau Tornay Triple samt en ölruttskarta över Belgien. Inte allt för dålig utdelning på pengarna tycker jag…

Under eftermiddagen sammanstrålade jag också med en del bekanta som också åkt ner och vi diskuterade öler och mycket annat.

Klockan 18 hade jag bord på en restaurang i Leuven, så vid femsnåret bröt jag upp för att ta mig till hotellet, kamma till mig och sen ut och äta. Lördagsmiddagen blev en belgisk klassiker, ugnsstekt kanin med plommonsås, till det en stor öl och en flaska vatten. Jag hade haft nån fundering på att åka ut till festivalen igen men efter den middagen gick luften ur mig så det knoppades in runt niosnåret.

LeuvenKaninTroubadour_800x600

Kanin med plommonsås. Mums!

Söndagen öppnar festivalen lite tidigare, klockan 11 så efter frukosten blev det buss ut och inköp av nya jetonger. Tempot på festivalen är lite lugnare på söndagen av någon märklig anledning och det är också lättare att få prata med bryggarna i lugn och ro. Jag växlade några ord med en del av bryggarna och köpte på mig lite öl, samt svor lite över att jag missat att folkets val utsågs under lördagen, då jag tänkte jag kunde lämna min röst på söndagen. Vinnaren, en krasseöl – La Cresse provsmakades och den var inte dum. Tyvärr hade bryggaren ingen försäljning på festivalen.

Inköpen under söndagen blev Het Nest SchuppenAas (Spader Ess) och en fatlagrad öl vid namn Embrasse från Brouwerij De Dochter van de Korenaar.

Söndagen avslutades med middag på en annan restaurang med eget bryggeri, Domus. Matvalet var inte lika bra eftersom jag inte provat på ugnsstekt cikoria (endive) med ost och skinka tidigare och kunde konstatera att den beska smaken satt kvar i munnen långt in på måndagen. Helt klart avdelningen ”accquired taste”. En glass inhandlades på den ganska omständliga vägen tillbaka till hotellet för att försöka städa av smaklökarna, vilket bara delvis lyckades.

Måndagmorgon packades resväskan och jag har bara gott att säga om de uppblåsbara flaskemballagen från Clas Ohlson, hittils har de aldrig svikit mig. Runt dem virade jag bubbelplast och sedan lade jag kläderna i en tillsluten plastpåse (ifall nån flaska skulle spricka…) och gick ner till frukosten. Vid lunch checkade jag ut, lämnade väskorna på hotellet och gick ut på stan för att äta, dricka öl, shoppa och samla tankarna lite.

Saker jag kan rekommendera att köpa på plats är öl (om man har plats i väskan) ost, eller någon belgisk specialitet som sirop de liege eller speculoos. Sirop är frukt som kokats till en svart gegga och som passar perfekt till en bit ost som Brugge eller liknande. Speculoos är ett pålägg med pepparkakssmak, och kanske inte passar vem som helst, men jag är å andra sidan inte vem som helst så ge hit bara.

Under eftermiddagen tog jag tåget till flygplatsen, checkade in och undvek övervikt med en hårsmån, parkerade mig på ett fik där den mjuka och oinspirerade varma mackan matchade den medföljande Stella Artois perfekt. Efter att ha konstaterat att det nog fanns lite plats i ryggan köpte jag sen choklad (kan rekommendera Leonidas och Neuhaus tryfflar) en burk lyx-speculoos och fick även ner en presentkartong med Rochefort 6, 8 och 10 med tillhörande glas.

På flyget fick jag sällskap av  An och Lars som bland annat driver Belgodeli i Stockholm och vi hann utbyta lite erfarenheter och åsikter om festivalen, Belgien, vädret och annat. Efter att ha hämtat (den droppfria!) väskan åkte jag hem och pustade ut. (Jag hoppas att den väska som droppade lite grann efter uthämtning inte droppade alltför dyrbara droppar…)

LeuvenLootBag_800x600

Väskan uppackad, festivalglaset var i kras, resten klarade sig!

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att vädret var bra, festivalen precis så bra som jag förväntat mig och att jag antagligen är helt insnöad på belgisk mat och öl numera.

Om du är nyfiken på att åka så  håll ett öga på Zythos sida för festivalen www.zbf.be där de lägger ut datum och information. Om du vill bo i Leuven så boka hotell i god tid. Kostnad om man är på hugget med flyg och hotell ligger på lite runt 3000 kronor för hotell + flygresa. Maten på plats är något billigare än i Sverige och sen ska det ju inhandlas en del, så min slutsumma stannar kring 6000 kronor för fyra dagars vistelse, men då åt jag riktigt lyxiga middagar också. Av den summan gick knappt en tusenlapp åt på själva festivalen, resterande till resa, hotell, restaurangmat och inköp.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

* måste anges

Skrivet av Flygare Jonas

Har vandrat den långa vägen från normalt ölintresse vi hembryggning till den mycket intresserade ölentusiast jag är idag. Tack och lov kommer det mer nya öl än jag orkar prova, så intresset lär bestå