Systembolaget ändrar rutiner för lokalt producerade produkter

av | okt 11, 2011 | 1 kommentar

HEBA HO! HO! HO!
HEBA HO! HO! HO!
abbaye-annons-2022

Från den 1 januari 2012 kommer det enligt Systembolaget att bli enklare att köpa lokalt producerade produkter på deras butiker. ” – Intresset och efterfrågan på lokalt och småskaligt tillverkade alkoholdrycker har ökat kraftigt de senaste åren, precis som för livsmedel. Försäljningen av dessa drycker har fördubblats de två senaste åren. Därför är det naturligt att vi nu erbjuder kunder i hela landet en förbättrad service för dessa produkter, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.” i ett pressmeddelande idag. Det verkar bland annat gå ut på att det ska bli möjligt att beställa produkter på tillverkningsstället för uthämtning i valfri butik, utan extra kostnad för kunden. Troligtvis även via webben också.

De skriver även ” Definition av lokalt producerade och lokalt efterfrågade drycker. Med lokalt producerade drycker menas i sammanhanget viner, öl, cider och sprit som har producerats i begränsade volymer på till exempel ”gårdar” i Sverige, och som inte ingår i Systembolagets ordinarie sortiment. De lokalt producerade dryckerna kan redan idag köpas i de tre butiker som ligger närmast tillverkningsstället – där efterfrågan finns.

Med drycker med tydlig lokal efterfrågan avses produkter ur beställningssortimentet som är speciellt efterfrågade i enstaka butiker. Det kan vara drycker från vilken del av världen som helst.”.

Det vill säga att om en importör har ett starkt fäste i en stad kommer dessa produkter att kunna finnas lokalt.

 

mer info : Systembolaget

HEBA HO! HO! HO!

OM oss

Skrivet av Jonas H

Kommentarer

1 kommentar

  1. Fred

    Grymt! Kommer ju hjälpa småbryggerierna avsevärt. Sen har man ju alltid kollikravet som finns kvar men i och med att det är importörerna/bryggarna själva som sätter det så finns det ju inte så mycket att göra.

    Med lite grymma produkter kommer ju fler att ”sälja” sig in i vanliga sortimentet med som tex Oppigårds amarillo gjorde.

    Men jag har fortfarande svårt att förstå hur systembolaget (även kanske bryggarna) inte kan ha sett sambandet; små kollikrav = säljer jävligt bra och hamnar i ordinarie, tex Brewdog Hardcore IPA (kolli på 12), Brewdog Tokyo (Kolli på 6) osv. (Självklart är det ju för att efterfrågan är stor på nämnda öl också. Men om man som bryggare har en produkt i beställningssortimentet man tror på så kan det ju vara en ide att ta kostnaden och sätta ett mindre kollikrav på just den och hoppas den säljer in sig, bara en tanke =)

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

Pin It on Pinterest

Share This
Pilsner.nu