Jämtlands Bryggeri Header

Svenska Hantverksöl – Jämtlands Bryggeri

by | jan 15, 2024 | 1 comment

Egger original annons

Först ut i vår veckoserie som löper hela 2024 om Svenska bryggerier är ett bryggeri som numera i mina ögon räknas som en klassiker i sverige numera och det är Jämtlands Bryggeri.  Ett bryggeri som var ett av de första bland de små som startade under 1990 talet i Sverige, och som fortfarande finns kvar, till allas stora glädje. De utvecklas fortfarande och har tagit sina produkter till nya höjder. 
Vi har ställt lite frågor för att få mer insikt i bryggeriet och hur de har det för närvarande.   
/Jonas H

Bryggeriets Namn: Jämtlands Bryggeri AB
Bryggeriets hemort: Pilgrimstad
Säte: Bräcke kommun, Jämtland

Anders Thelenius

Anders Thelenius

Vad är anledningen till att ni startade ert bryggeri?
1996 kom en krögare i Östersund till storköksgrossisten Carl Lindgren för att fråga om dom inte skulle ta fram en öl till stadsfestivalen Storsjöyran? Ölen skulle givetvis heta Jämtlands President! Calle tyckte det var en utmärkt idé så de startade tillsammans Jämtlands Bryggeri. Man köpte ett bryggverk från ett nedlagt bryggeri i Göteborgstrakten och installerade det i en före detta spånskivefabrik i lilla Pilgrimstad. Resten är svensk ölhistoria och bryggeriet har nu funnits i 28 år.

Hur många anställda har ni på ert bryggeri?
Vi är totalt 9 personer.

Vilka typer av öl producerar ni?
Olika stilar av lageröl, Strong ale, Cold IPA, Kellerbier, New England IPA, Stout, belgisk öl.

Vilken/vilka är era mest populära produkter och på vilken förpackning?
Vi har 4 produkter som jag vill lyfta som mest populära. Jämtlands IPA (Glasflaska 33 cl), Jämtlands Julöl (Glasflaska 33 cl), Jämtlands Bärnsten (Glasflaska 33 cl), Jämtlands Påskebrygd/Påsköl (Glasflaska 33cl).

Hur stor är er årliga produktion?
450 000 liter

Vilka är era huvudsakliga försäljningskanaler?
Systembolaget, Horeca, Dagligvaruhandeln.

Vilka är era framtida tillväxtplaner?
I tuffa tider på en vikande marknad är det ju en utmaning att prata om tillväxt. Men självklart vill vi växa efter några år med minskad volym. Vi tittar på möjligheten att utöka portföljen med någon annan typ av produkt. Vi skulle också vilja växa på Horecamarknaden och vi ser också att export kan vara en tillväxtmöjlighet. Då vi idag har en överkapacitet i vårt bryggeri så kan vi även tänka oss att brygga öl till andra, det är ett sätt att öka volym och hålla produktionen igång på ett tillfredsställande sätt.

Gör ni något speciellt som ni tycker gör att ni utmärker er från andra småbryggerier?
Vår legendariske bryggmästare David Jones har en förmåga att leverera på topp oavsett vi
lken ölstil han tar fram. I mitt tycke är han och övriga bryggargänget suveräna i konsten att utöva sitt hantverk. Vi tycker också att vi idag håller en mycket jämn och hög kvalitet och det också är något vi får mycket cred för. Med det sagt så vill jag också betona att det generellt är väldigt hög nivå på svensk hantverksöl. Det är i sanning imponerande!

Vilka är de största utmaningar ni har i verksamheten?
Att i dessa tider kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna, samt att kunna öka försäljningsvolymen på en vikande marknad. Det är en utmaning! Det är också en utmaning som vi delar med de flesta av Sveriges alla hantverksbryggerier, vi sitter alla i samma båt och det är lika tråkigt varje gång man ser att ett bryggeri lagt ner sin verksamhet eller gått i konkurs.

Gör ni något för att påverka ert miljö- och klimatavtryck?
Vi jobbar som de flesta andra med att försöka påverka miljö- och klimatavtrycket. Det är allt från att köpa grön el, till hur vi reser, till hur vi jobbar med att förpacka våra produkter.

Några sista ord till våra läsare ….
Jag vill betona vikten av att stötta hantverksbryggerier runtom i vårt land genom att köpa deras produkter. Självklart med respekt för vilka möjligheter man har att köpa en öl som kostar lite mer. Men idag är det viktigare än någonsin om vi ska kunna behålla den mångfald som ölsverige erbjuder. Jag vill också nämna differentierad alkoholskatt, det är verkligen frågan att driva! Gårdsförsäljning kan vi både ha och mista enligt mig, men differentierad alkoholskatt är krasst en överlevnadsfråga för många hantverksbryggerier.

Vi tackar Anders för att han tagit sig tid att svara på våra frågor, och hoppas att folk tar till sig och köper mer svenska hantverksprodukter. Tyck gärna till och kommentera vad ni tycker om bryggeriet och deras produkter i kommentarsfältet nedan. 
Nästa måndag kommer ett nytt bryggeri i vår serie Svenska Hantverksöl

Egger original annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

* måste anges

Skrivet av Jonas H

Startade Pilsner.nu för ett antal år sedan och var även en av de som startade Slottskällans Bryggeri i Uppsala. Jag har tidigare suttit i Stallhagens styrelse ett antal år men numera dricker jag mest öl, åker som öldomare i Europa när det inte är Corona, och bloggar så mycket jag hinner.

Kommentarer

1 Comment

  1. Lennart Ljung

    Ett nydanande bryggeri när det dök upp i slutet av 1990-talet. Hell var något av en solarplexussmäll när den dök upp. Slog alla mainstreamöl med hästlängder. Sedan har det fortsatt med högkvalitetsöl genom åren, där julölen intar en särställning i sin genre.
    Kul idé att skriva om duktiga hantverksbryggerier. Femstjärnigt pilsner.nu!

    Reply

Submit a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

Pin It on Pinterest

Share This
Pilsner.nu