APEX-logga-Header

Svenska Hantverksöl – Apex Brewing Company

by | feb 14, 2024 | 0 comments

Jämtlands-IPA
Jämtlands-IPA-Kvadrat

För snart tio år sedan kom de in som en frisk fläkt i den svenska bryggerivärlden med produkter som vi inte var vana vid att få så färska och humliga som deras var. Hade man dessutom turen att kunna dricka det på fat så var lyckan total. Jag pratar såklart om Apex Brewing Company. 
Vi ställer våra frågor till Niklas Lundgren för att känna dem lite på tempen inför 2024

 

Bryggeriets Namn: Apex Brewing Company
Bryggeriets hemort: Örebro
Säte: Örebro

Niklas Lundgren - APEX

Niklas Lundgren

Vad är anledningen till att ni startade ert bryggeri?
I början av 2010-talet hade jag och min parhäst Daniel Gacic lagt våra musikkarriärer på hyllan. Men vi träffades varannan vecka hemma hos mig för att spela in lite låtidéer och riff i min hemstudio. Vissa dagar gick det åt en hel del öl för att få rätt feeling, det som konstnärer kallar ”att öppna upp det kreativa fönstret” och efter en tid föddes därför en extremt ogenomtänkt och irrationell tanke om att vi skulle bli helt självförsörjande på öl. Det hela ledde till att vi byggde om delar av min källare till bryggeri och började hembrygga. Likt många andra svenska hantverksbryggerier gick även vår nyvunna hembryggar-entusiasm våldsamt snabbt över i ett naivt storhetsvansinne med grandiosa planer om världsherravälde. Ivrigt påhejade av våra uppsvälda egon bestämde vi oss därför att kommersialisera vår hobby 2016 och startade Apex Brewing Company. Resten är som ni vet historia. (Äsch! Sätt er ner. Skojar givetvis, resten är absolut inte historia. Mitt ego är sedan länge tyglat och under kontroll).

Hur många anställda har ni på ert bryggeri?
I dagsläget har vi tre anställda.

Vilka typer av öl producerar ni?
Vårt huvudsakliga fokus är hazy IPA och DIPA men vi brygger även westcoast IPA, några imperial stouts och diverse lageröl i tysk stil.

Vilken/vilka är era mest populära produkter och på vilken förpackning?
Vår mest populära produkt är alltid den senaste. Och i en 440ml-burk med färgglad etikett. Gärna med pseudo-intellektuella referenser till populärkulturella fenomen och ockult symbolik.

Hur stor är er årliga produktion?
Jag tror att vi med nuvarande utrustning, optimerade processflöden och ett fokus på överjästa öl skulle kunna producera strax under 4000hL/år. 2023 låg vi på hälften av det ungefär.

Vilka är era huvudsakliga försäljningskanaler?
Export, Systembolaget och HoReCa. Och i just den ordningen.

Vilka är era framtida tillväxtplaner?
Känns nästan lite abstrakt att prata om tillväxt i samma mening som 2024. Jag tror 2024 snarare kommer vara ett år då om vi försöker förvalta de kunder och affärsrelationer vi redan har – det finns inget ekonomiskt utrymme för någon aggressiv tillväxtfas. Vårt fokus kommer dock att ligga på att expandera lokalt, i vårt närområde, något vi mer eller mindre försummat till förmån för våra exportkunder. Om vi tillåts blicka framåt lite längre drömmer vi om två BBT:er och en separator för att kunna minska tanktid, minimera svinn och på så sätt öka vår kapacitet.

APEX
APEX
APEX

Gör ni något speciellt som ni tycker gör att ni utmärker er från andra småbryggerier?
Utåt sett framstår vi nog som väldigt nischade, som ett one-trick-pony-bryggeri med primärt hazy IPA i vår produktportfölj. Det stämmer inte riktigt men vi har inga som helst problem med den beskrivningen. Vårt bryggeri, eller varumärke rättare sagt, är nämligen modellerat efter några av våra favorit-skivbolag. Den typen av skivbolag du kan köpa skivor ifrån utan att provlyssna först – vi vet redan att vi gillar allt de släpper och skivbolagsnamnet fungerar nästan som en kvalitetsstämpel. Så vill vi att Apex Brewing Company ska uppfattas. Jag vet inte om det utmärker oss från andra bryggerier men vi försöker vara väldigt måna om att allt vi gör, från val av malt och humle till etikettdesign ska vara ”true to brand”.

Vilka är de största utmaningar ni har i verksamheten?
Cash flow och likviditet är vår största huvudvärk och främsta utmaning. Men det svaret är så jäkla osexigt och tråkigt att brodera ut mer än så.

Gör ni något för att påverka ert miljö- och klimatavtryck?
Jag tror att det finns en vanföreställning om att lokalt producerad hantverksöl skulle vara så mycket miljövänligare och påverka miljön mindre än massproducerad makrolager. Om vi bortser från att Apex Brewing Companys ”lokalt” producerade hantverksöl innehåller malt från England, humle från Nya Zeeland och jäst från Danmark är jobbet att minska sitt klimatavtryck i mångt och mycket en materialsport. Bara sett till antal liter vatten som behövs för att framställa en liter öl – där har mikrobryggerierna inte en chans mot drakarna. Utan konduktivitetsmätare, effektiva värmeväxlare eller smarta retursystem för att ta hand om CO2 och energi är det svårt att minska sitt klimatavtryck. Apex Brewing Company har ett visserligen ett nytt, relativt smart designat bryggverk där vi återanvänder kylvattnet till processvatten och liknande lösningar – men vi har vi har mycket kvar att jobba med. Dessvärre kräver arbetet med att minska sitt klimatavtryck ofta ekonomiska investeringar.

 

Apex

Stort tack till Niklas. Jag ser fram emot fler bra saker från dem från flera olika ölstilar. De har verkligen bevisat att de klarar av alla de sorter som de bryggt ännu så länge med bravur. Ett stort tack till er på APEX för att ni förgyller den svenska ölfloran med bra öl 💕

/Jonas H

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

* måste anges

Skrivet av Jonas H

Startade Pilsner.nu för ett antal år sedan och var även en av de som startade Slottskällans Bryggeri i Uppsala. Jag har tidigare suttit i Stallhagens styrelse ett antal år men numera dricker jag mest öl, åker som öldomare i Europa när det inte är Corona, och bloggar så mycket jag hinner.

Kommentarer

0 Comments

Submit a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

Pin It on Pinterest

Share This
Pilsner.nu