Det här är ett bryggeri som av olika anledningar ligger mig varmt om hjärtat. Dels för att det är lokalt och gör riktigt bra produkter, den andra anledning är att detta är mitt gamla bryggeri som jag byggde en gång i tiden under namnet Slottskällans Bryggeri. Dock ska spåren efter mig vara helt utplånade hoppas jag verkligen 😉
Vi lyssnar vad Maarten har att förtälja om det hela
Bryggeriets Namn: Uppsala Brygghus
Bryggeriets hemort: Uppsala
Säte: Uppsala
Maarten Vanwildemeersch
Vad är anledningen till att ni startade ert bryggeri?
När Slottskällans Bryggeri köptes upp av Coppersmith’s och produktionen flyttades till Västerås, behövde Maarten, vår huvudbryggare, ett nytt jobb. Samtidigt fanns nästan all produktionsutrustning kvar i lokalen på Märstagatan i Uppsala. Att starta ett nytt bryggeri kändes då som en självklarhet. Vi lyckades övertyga Conor Freeney att ta hand om vår försäljning och evenemang, och hittade tillräckligt med investerare, så våren 2017 tog vi över lokalen och utrustningen och drog igång Uppsala Brygghus.
Hur många anställda har ni på ert bryggeri?
Vi är 3 anställda på produktionssidan, och 1 på sälj och marknad. Vid behov kompletterar vi med timanställda för bl.a. provningar och evenemang.
Vilka typer av öl producerar ni?
Vi valde från början att ha ett brett sortiment. Vi älskar mångfalden på smaker man kan få från bara fyra ingredienser, och det lyser igenom i vårt sortiment. Sen tycker vi att alla oavsett preferens ska kunna hitta sin favorit hos oss. Det gör att vi i dagsläget har allt från alkoholfritt till imperial stout.
Vilken/vilka är era mest populära produkter och på vilken förpackning?
Vårt flaggskepp är Snakehead IPA. Det var en av de första ölen vi lanserade och blev snabbt en favorit både på krog och på bolaget. Än idag är det den som finns på flest krogar.
För några år sedan släppte vi även en alkoholfri öl, Road Trip. Även den säljer väldigt bra.
Både dessa finns på flaska, men sedan vi för två år sedan köpte en burkmaskin har vi släppt allt fler öl på burk.
Hur stor är er årliga produktion?
2023 producerade vi strax under 200’000 l
Vilka är era huvudsakliga försäljningskanaler?
Vi säljer ungefär lika mycket på bolaget som till restauranger. Vår restaurangförsäljning sköter vi själva.
Vilka är era framtida tillväxtplaner?
Vi fortsätter som vi har gjort tidigare, att växa sakta och organiskt, så vi kan behålla kvalitén. Vi har precis fått in en centrifug, så vi kan producera öl snabbare och med jämnare kvalitet. Med nuvarande utrustningen ligger produktionstaket på 750’000 liter per år, så vi är redo för framtiden.
Gör ni något speciellt som ni tycker gör att ni utmärker er från andra småbryggerier?
Vi vill vara bra på alla ölstilar, med balans och elegans som röd tråd. Men det vi är mest stolta över är vårt alkoholfria öl Road Trip. Att göra ett bra alkoholfri öl är inte lätt, och det är väldigt roligt att kunderna uppskattar allt blod, svett och tårar vi har investerat i Road Trip.
Vilka är de största utmaningar ni har i verksamheten?
Alla kämpar just nu med ökade kostnader och inflation, och så är det även för oss. En annan utmaning är att planera produktionen. Vi har ett brett sortiment, och försäljningen av våra olika produkter går upp och ner. Då vi inte vill att våra produkter ska stå och bli gamla, samtidigt som vi inte heller vill att de tar slut, blir det ibland en utmaning och producera rätt mängd i rätt tid
Gör ni något för att påverka ert miljö- och klimatavtryck?
Vi har under 2023 börjat lägga större vikt på att försöka minska vår energi- och vattenanvändning. Genom att vi numera centrifugera vår öl får vi även ut en större volym från varje batch vilket minskar mängden energi och råvaror vi behöver per liter öl.
Öppet för att förmedla något ni vill nå ut med till våra läsare ….
Utöver produktion har vi även evenemang på bryggeriet. Ölprovningar till privatpersoner och företag, afterwork på sommarhalvåret, Oyster fest i september och Uppsala Craft Beer Festival helgen efter midsommar. Det är väldigt viktigt för oss, att träffa våra kunder och få direkt feedback.
Vi tackar för att de tagit sig tid att svara på våra frågor och önskar dem lycka till med allt. I närtid med deras festival Uppsala Craft Beer Festival som de kommer att köra den 29 Juni med ett 30-tal olika bryggerier närvarande
/Jonas H
0 kommentarer