Sierra Nevada Brewing Co., grundat 1980 av Ken Grossman och Paul Camusi, var en av de första aktörerna i USA att etablera sig som ett hantverksbryggeri. Tillsammans med Anchor Brewing i San Francisco och New Albion Brewing i Sonoma anses Sierra Nevada ha varit avgörande för hantverksölens framväxt under 1980- och 90-talet. Flera av de tidiga hantverksbryggerierna tvingades lägga ner, men Sierra Nevada blev ett undantag. Ken Grossman beskrivs av flera framstående bryggare världen över som en pionjär och har fortfarande en stark influens för andra bryggare.
Tillkomsten av Sierra Nevada Pale Ale
När Sierra Nevada Pale Ale introducerades var det som en utmaning mot den dominerande ölsmaken. Grossman använde Cascadehumle för att skapa en smakprofil som dåtidens konsumenter inte var vana vid: en djärv, citrusaktig och kryddig smak med balanserande maltighet. Ölet blev snabbt en symbol för det nya hantverksölet och satte en standard för den amerikanska pale ale-stilen, som sedan inspirerat många andra bryggerier. Att Pale Ale nu anses självklar i ölkylen visar hur stort genomslag ölet fått.
Sierra Nevadas Pale Ale blev snabbt en symbol för det nya hantverksölet med sina friska grapefruktsnoter från Cascade-humlen och en balanserad maltprofil. Ölet satte en ny standard för amerikansk pale ale och blev det mest sålda pale ale i USA. Förutom Pale Ale erbjuder bryggeriet klassiker som Porter och Stout, två öl som ölexperten Michael Jackson har beskrivit som ”vackert rostiga” och ”försiktigt kaffeartade” exempel på sina respektive stilar. Dessa öl har funnits i produktion sedan starten, vilket understryker bryggeriets trohet till sina ursprungliga recept.
Smakprofil och karaktär
Pale Ale inledde en revolution för hantverksöl. Man kan till och med säga att det räddade en industri från utrotning. Tung på humle, med intensiva aromer av tall och citrus, balanserad av mjuk karamellmalt. Smaka och se själv varför Pale Ale är en legend. Sierra Nevada Pale Ale kännetecknas av en djupt bärnstensfärgad kropp och tydlig humleprofil, där Cascadehumlen ger en citrus- och kryddig doft. Smaken kombinerar en fruktig maltighet med en tydlig beska och en lång eftersmak. Ölen ses som en självklar referensexempel för amerikansk pale ale.
Sierra Nevada Pale Ale | Systembolaget – Flaska, 355 ml, 5,6 % vol. Nr 1525, 26:90
Har länge funnits på fasta sortimentet runt om hela Sverige. En klassiker i många hem. Perfekt för sommarens alla grillningar men även året om till t.ex. charkbrickor och cheddar.
Systembolaget: Fruktig, humlearomatisk smak med tydlig beska, inslag av torkade aprikoser, grapefrukt, apelsinmarmelad, knäckebröd, honung och tallbarr. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck, till rätter av ljust kött eller till smakrika vegetariska rätter.
Specialöl och säsongsbrygder
Sierra Nevada är också känt för sina säsongs- och specialutgåvor, som ofta omfamnar nya stilar och smaker. Celebration Ale, som introducerades 1981, är en vinter-IPA med en robust humleprofil som gör den till en favorit under vintersäsongen. Bryggeriets specialutgåva Bigfoot Barleywine, först lanserad 1987, har en alkoholhalt på 9,6 % och är en hyllad amerikansk barleywine som släpps årligen under januari och februari. Sierra Nevada producerar även unika ”wet hop”-öl som Northern Hemisphere och Southern Hemisphere Harvest Ales, med färska humleskördar från Washington respektive Nya Zeeland, vilket ger en särskild färsk och aromatisk karaktär.
Sierra Nevada Celebration IPA | Systembolaget – fresh hop celebration IPA. Släpps ibland under julen. Släpptes senast december 2023. En favorit för många.
Sierra Nevada Bigfoot | Systembolaget – en klassisk amerikansk barley wine med rejält mycket humle. Väldigt god ung men också en lagringsbar öl. Släpptes senast i maj 2024.
Sierra Nevada Hoptimum, 2024 | Systembolaget – en trippel IPA/imperial IPA med rejält humlebett. Släpps årligen i tillfälligt sortiment. Släpptes senast i augusti 2024.
Sierra Nevada Hazy Little Thing IPA | Systembolaget – modern hazy IPA som finns i beställningssortimentet. Välgjord och enkel. En ny klassiker.
Sierra Nevada Trail Pass IPA Non Alcoholic | Systembolaget – en ny alkoholfri IPA. Väldigt bra och smakrik.
Sierra Nevada Narwhal | Systembolaget – en fantastisk imperial stout. Perfekt att lagra men ännu godare att dricka direkt om du vill ha en mäktig stout. Släpps 15 november.
Miljöhänsyn och lokal förankring
Grossmans miljömedvetenhet har blivit en del av bryggeriets filosofi, med initiativ som ett eget solenergisystem, återvinning av organiskt avfall och en stor satsning på hållbara transporter. Expansionen till Mills River, North Carolina, resulterade i en bryggerianläggning med LEED-Platinum-certifiering som minskar energianvändningen och inkluderar lokalt återanvänt byggmaterial.
En särskild insats genomfördes efter den förödande skogsbranden Camp Fire 2018, då Sierra Nevada skapade Resilience Butte County Proud IPA, där vinsten gick till katastrofhjälpen. Över 1 500 andra bryggerier deltog i projektet, vilket gjorde det till ett av de största samarbetsprojekten inom ölvärlden.
Framtiden
Sierra Nevada står som en pionjär inom hantverksölsrörelsen, och dess resa från ett litet lager i Chico till ett av landets största oberoende bryggerier har gett eko i hela branschen. Med sina grundstötteklassiker som Pale Ale, tillsammans med innovativa säsongsöl och specialbrygder, har Sierra Nevada satt en hög standard för hantverksölens smak, kvalitet och hållbarhetsarbete. Bryggeriet förblir ett exempel på vad amerikansk hantverksöl kan vara och har säkrat en plats i både ölkulturen och miljöarbetet för lång tid framöver.
Trender inom amerikansk hantverksöl
Den amerikanska ölscenen har sett en förändring i smakpreferenser, och Steve har noterat ett minskande intresse för IPA-stilar jämfört med tidigare år.
”IPA are not as popular as they once have been. We made so many variants of NEIPAs at one time, it was hard to manage all of them,”
berättar han. Istället väljer konsumenterna allt oftare en bredare palett av öltyper, även om fruktöl fortsatt är mycket populärt bland bryggeriets kunder.
Spännande framtidsprojekt
Framtiden ser ljus ut för Connecticut Valley Brewing (CVB), särskilt med ett nytt projekt på väg att lanseras.
”I’m actually working on a huge project that will require a few recipes of CVB to be rebranded into national brands with a large group of well-connected people in the entertainment industry,” avslöjar Steve.
Projektet, som har varit under utveckling i över ett år, innebär att några av bryggeriets recept kommer att få ny nationell spridning med stöd från inflytelserika personer inom underhållningsindustrin. Det här projektet kan bli ett stort steg framåt för Connecticut Valley Brewing och bredda deras närvaro på marknaden.
0 Comments