Som flera har märkt, börjar Systembolaget införa förskottsbetalning av beställningar, något som redan är igång på vissa bolag och andra kommer det komma på inom kort. Detta är något som blivit en vattendelare i ölvärlden.
Vissa tycker det är bra, då det blir smidigt att hämta ut och tänker på aspekten att flera säkert inte hämtar ut sina beställningar och därför blir onödiga transporter, vilket i sin tur påverkar miljön. När jag diskuterar ämnet med min vän säger hon att hon längtat efter det, då hon gärna beställer öl till vänner och familj i andra delar av Sverige i present och det då är perfekt med förskottsbetalning.
Andra tycker det känns tråkigt, då man ska ha rätten att ångra sig och då få pengar tillbaka med en gång, att man ska kunna beställa fast pengarna inte finns på kontot än och att det helt enkelt blir krångligare för dem. En annan vän, vars Systembolag redan börjat med detta, berättar hur han inte fick öppna den förbetalda beställningen i butiken för att kontrollera att alla varor var där eller kolla så inget var fel, vilket vi alla som beställer öl ofta vet händer med jämna mellanrum. När han ifrågasatte detta, blev personalen otrevlig och sa att när han visat legitimationen så har han godkänt att han mottagit beställningen och man absolut inte fick kolla detta i butiken. Personer som håller i ölprovningar ser det även som en svårighet då de brukar lägga beställningar åt kunder som de i sin tur hämtar ut och betalar och de vet nu inte hur de ska göra.
Men något vi vet är att från och med v. 44 så kommer det att ha införts på alla Systembolag runt om i Sverige. Så jag tog därför kontakt med Systembolagets pressansvariga Teodor Almqvist för att fråga lite om beslutet.
Vad är er tanke med att införa förskottsbetalningar och vad har lett till detta beslut?
Vi vet att detta är efterfrågat av våra kunder. För när kundbeställningarna är förbetalda blir det enklare för kunden att hämta sina varor eftersom de slipper stå i kassakön, svarar Teodor.
Vad kan ni se för för- och nackdelar med att införa detta?
Vi ser att det blir enklare för våra kunder att hämta sina beställningar. Vi ser också att det blir lättare för våra medarbetare att hantera beställningar i butiken.
Vi tror även att detta kan bidra till vårt arbete med ansvarsfull försäljning då kunderna i större grad reflekterar över de drycker de har lagt i sin varukorg när de ska beställa. Svarar Teodor utan att svara på frågan om några nackdelar.
Hur kommer det fungera ifall du exempelvis inte hämtar ut din beställning som redan är betald?
Du som kund har 14 dagar på dig att hämta din beställning efter att den är klar för uthämtning i butik. Hämtar du den inte under den perioden kommer beställningen makuleras och du får automatiskt en återbetalning.
Blir återbetalningen med en gång ifall du på plats ångrar en vara, en vara har utgått eller det blivit fel?
Det beror på hur du har betalt din vara. Antingen får du tillgång till dina pengar direkt eller så kan det ta några bankdagar innan beloppet är återbetalt, avslutar Teodor att berätta.
Med andra ord så är tanken från Systembolagets håll att förenkla för oss kunder och denna gången var miljöaspekten inte i fokus. Hur det kommer landa och om det blir smidigare för oss ölälskare, ja det får vi se när det väl är på plats och personalen fått in rutinerna.
Alla bilder i inlägget ägs av Systembolaget
OK jag förstår och kan också tycka att det är smidigt med förskottsbetalning. Men!
Hemma i byn har de börjat med det nya systemet (på systemet) och döm om vår förvåning när man ska legitimera sej för att hämta ut!
Förr räckte det med beställningsnumret.
Det innebär att den som har beställt inte kan hämta ut åt någon annan, om man inte har den andres legitimation med sej!
Så om din livskamrat ska in på Coop och vill hämta din lilla beställning hos Bo och Lage bredvid, så blir det stopp!
Såg att någon i artikeln tyckte det var bra att kunna beställa till vänner på annan ort. Men se det gick inte!
Ja, och jag som hjälpt somliga äldre (som inte själv vill/kan/vågar beställa på nätet) på annan ort måste nu starta ett konto åt dem, och hacka mig in på deras e-postkonto för att kunna göra beställningen åt dem … sedan ha bankfullmakt för att få göra betalningen åt dem i förskott. Mycket krångligare.
Den biten med att inte stå i kö gäller inte på mindre Systembolaget. Där går man till vanliga kön och väntar snällt.