Connecticut Valley Brewing Company (CVB) är ett bryggeri med djupa rötter i både historia och innovation. Grundat 2012 av Steve och Lori Palauskas i South Windsor, Connecticut, har bryggeriet utvecklats från kontraktsbryggning hos Shebeen Brewery till att bli ett välkänt namn i hantverksölvärlden. Grundaren Steve Palauskas, med 25 års erfarenhet från flygindustrin, har format bryggeriets identitet. F4U Corsair-flygplanet – en ikonisk del av Connecticuts historia – pryder företagets logotyp och symboliserar den anda som genomsyrar verksamheten.
Under vår Amerikanska vecka, som fokuserar på amerikansk ölkultur med artiklar, reportage och ölprovningar, fick jag möjligheten att intervjua Steve Palauskas. Vi diskuterade bland annat deras exportplaner, trender inom amerikansk hantverksöl och vad framtiden har att erbjuda för Connecticut Valley Brewing.
Symboliken bakom logotypen
Bryggeriets logotyp pryds av det ikoniska F4U Corsair-flygplanet, som officiellt blev utsedd till Connecticuts delstatsflygplan 2005. Detta flygplan, som tillverkades i över 12 000 exemplar mellan 1938 och 1945, är en symbol för statens innovationskraft och ingenjörskonst. Många av Connecticut Valleys öl bär namn som hedrar delstatens historia och de pionjärer som har format den. Ölsorter som A Fantastic Voyage, The New Frontier och Into the Woods hyllar både platser och människor som har bidragit till att göra Connecticut till ett nav för innovation.
Flaggskeppsöl
Men Connecticut Valley är mer än bara enstaka säsongsöl. Deras resa började i början av 2010-talet, en tid då New England Style India Pale Ale (NEIPA) snabbt vann mark inom ölscenen. Med deras flaggskeppsöl Trailblazer etablerade de sig inom denna moderna stil. Sedan dess har bryggeriet fortsatt att tänja på gränserna, med ett sortiment som sträcker sig från stouts och suröl till seltzers och deras unika Spiked Smoothies. Varje öl de producerar präglas av en nyfikenhet.
Siktet inställt på Sverige
Steve förklarar att bryggeriet just nu endast exporterar till Sverige, något som fungerar smidigt tack vare samarbetet med importören Neptunium:
”We enjoy the process working with Neptunium, because the beers we send them are tender winners, previous tender winners that are renewed, or special requests that show we are producing products that the market wants,”
Genom att vinna upphandlingar och leverera efterfrågade produkter har Connecticut Valley Brewing etablerat sig på den svenska marknaden med återkommande produkter. Steve ser fram emot att expandera exporten till andra länder så snart rätt kontakter är på plats.
Lanseringar
Under de senaste åren har vi fått se flera spännande lanseringar från Connecticut Valley Brewing, ett bryggeri som gärna visar sin förmåga att kombinera tradition med innovation. Ett tydligt exempel på detta är deras säsongsöl Pumpkin Patch Ale, en kul öl för höstmörkret. Med sina 6,6 % och kryddiga toner av kanel, muskot och kryddnejlika, kompletterat med den sötman från riktig pumpa, är denna ale en hyllning till höstens smaker.
Utbudet
Connecticut Valley Brewing erbjuder ett stort sortiment där det finns något för alla smakpreferenser.
”We offer such a wide range of brands that no one can say we don’t have a beverage they like,”
säger Steve och beskriver hur sortimentet spänner från IPAs och lager till stout, cider och fruktöl. Ett av de mest spännande tillskotten är deras hemp derived D9, en fruktsmaksatt, kalorifri seltzer med hampa som vunnit popularitet på hemmamarknaden.
”I would say the most intriguing beverage we are working on is our hemp derived D9,” berättar han entusiastiskt.
Trender inom amerikansk hantverksöl
Den amerikanska ölscenen har sett en förändring i smakpreferenser, och Steve har noterat ett minskande intresse för IPA-stilar jämfört med tidigare år.
”IPA are not as popular as they once have been. We made so many variants of NEIPAs at one time, it was hard to manage all of them,”
berättar han. Istället väljer konsumenterna allt oftare en bredare palett av öltyper, även om fruktöl fortsatt är mycket populärt bland bryggeriets kunder.
Spännande framtidsprojekt
Framtiden ser ljus ut för Connecticut Valley Brewing (CVB), särskilt med ett nytt projekt på väg att lanseras.
”I’m actually working on a huge project that will require a few recipes of CVB to be rebranded into national brands with a large group of well-connected people in the entertainment industry,” avslöjar Steve.
Projektet, som har varit under utveckling i över ett år, innebär att några av bryggeriets recept kommer att få ny nationell spridning med stöd från inflytelserika personer inom underhållningsindustrin. Det här projektet kan bli ett stort steg framåt för Connecticut Valley Brewing och bredda deras närvaro på marknaden.
0 Comments