Zythos Beer Festival 2015 reseberättelse från Nederländerna och Belgien

av | Maj 17, 2015 | Resor & Mässor, Smått och Gott | 0 Kommentarer

av | Maj 17, 2015 | Resor & Mässor, Smått och Gott

Årets upplaga av Zythos ölfestival föregicks av en hel del planering. Tanken var att ta bil ner, stanna tre dagar i Leiden för att kvinnan i mitt liv skulle titta på trädgårdar och tulpaner, därefter tre dagar i Leuven för ölfestival, öl och mat. Jämställt och bra, och med bil borde vi kunna handla en del också.

Resan ner gick via Danmark ner till övernattning i Lübeck.

zbf_2015-04-20 13.10.55

Smørrebrød i Køge. Jag visste ju att det stod pepparrot på menyn, så varför lassade jag in en munfull av det? Men de andra i lokalen tyckte det var kul…  Enligt kvinnan i mitt liv blev jag först vit i ansiktet, sen stoppsignalsröd och hon svär på att det kom ånga ur öron och näsa.

zbf_2015-04-20 18.41.26

På hotellet i Lübeck hade de riktigt dunkel Dunkel. God var den!

Därefter ner till Leiden via Leeuwarden så att vi skulle få se Afsluitdijk, en drygt 2 mil lång vall som skyddar mot Nordsjön.  När vi fortsatte ner förbi Amsterdam började det bli uppenbart att vi var i tulpanland, färgprakt nästan överallt. Vi rullade slutligen in i södra Leiden under eftermiddagen och kunde installera oss på hotell Golden Tulip. Eller snarare, Tulip Hotel, men kedjan verkar ha för vana att bygga nytt bredvid sina gamla byggnader, där den gamla delen då heter Tulip Hotel, och den nya Golden Tulip. Inget fel på rummet dock. Eftersom det inte var allt för sent gick vi ner till gamla stadskärnan för en bit mat. Gamla delarna av Leiden kringgärdas och genomkorsas av kanaler och bebyggelsen behålls i historiskt skick. Mycket trevligt.

zbf_2015-04-21 19.22.14

Panerad plattfisk på “Varvet” i Leiden. Till den en Brand och en Wieckse. Vi konstaterade att Wieckse var god både som den är och alkoholfri. Ser den gärna i Sverige till sommaren.

zbf_2015-04-21 19.36.07

Leiden är en cykelstad, och på cykelparkeringen vid stationen står det cyklar i två eller fler lager.

Saker att se i och kring Leiden är naturligtvis Keukenhof, den stora uppvisningsträdgården för tulpanodlare. Massor av folk, trångt, gemytligt och massor av tulpaner, ännu mera tulpaner och när man ledsnat på det fanns det en och annan tulpan att titta på. Nä, nu tog jag i, det fanns hyacinther och liljor också, om man tittade noga. Helt klart värt ett besök om man är trädgårdsintresserad.
Av en ren slump upptäckte min fru att det var en utställning av Kubota-kimonos på Seiboldt-museet, vilket fixade nästa dags aktiviteter. Vi hann också med ett besök på Leidens botaniska trädgård, även den väl värd ett besök om man är lagd åt det hållet.

zbf_2015-04-22 10.50.46

Gillar man blommor är Keukenhof ett måste!

zbf_2015-04-22 12.14.50

Som sagt…

zbf_2015-04-22 15.09.23

Tur att det gick att pusta ut i hotellbaren efter alla tulpaner.

zbf_2015-04-23 10.34.26

Dag två blev det rundvandring i Leiden med bland annat ett besök på Seiboldtmuseet. Höjdpunkten där var en Kimonoutställning, enligt min fru.

zbf_2015-04-23 11.57.31

Botaniska trädgården hanns också med.

zbf_2015-04-23 14.42.21

Leiden är fullt av kanaler, och känns väldigt gemytligt.

zbf_2015-04-23 15.00.39

Att man driver en pannkakeria är en sak. Klart gästerna ska kunna få en god öl till pannkakorna!

zbf_2015-04-22 18.30.11

Wienerschnitzel på Leidenvis.

Och till maten dricker jag naturligtvis öl. Hm, den där Affligem jag tog till lunchen fanns visst här också…

zbf_2015-04-22 18.02.37 zbf_2015-04-22 18.30.01 zbf_2015-04-22 18.02.29

zbf_2015-04-23 15.52.32

Efter lunchen tog vi igen oss ett tag vid en av kanalerna och njöt av fågellivet.

Mat och dryck är inte ett problem i Leiden, första kvällen åt vi panerad plattfisk på Stadscafé Van der Werff och till det Wieckse Witte. Jätteportioner med tre firrar per person. Tillbaka på hotellet vilade vi ut i hotellbaren, där jag upptäckte en riktigt trevlig ölmeny – Straffe Hendrick från Halve Maan bland annat. Dag två var vikt för Keukenhof och avslutades på Van Buren med honungsglaserat ankbröst och wienerschnitzel – La Trappe till den.
Dag tre ägnades åt Seiboldtmuseet och botaniska trädgården, lunch intogs på en pannkakeria vid Beestenmarkt och middagen ägnade vi återigen på Van Buren, trevligt, gemytligt och bra service.

zbf_2015-04-23 19.44.46

Menyn på van Buren.

Dag fyra körde vi till Leuven med en liten omväg runt Leiden för att titta på alla de tulpanfält som omger staden. Jag kan meddela att Leuven inte är världens mest bilvänliga stad, och det tog två försök att hitta in i stadskärnan, anvisningarna från hotellet angav uttryckligen att man skulle strunta i en “infart förbjuden”-skylt och sista hundra metrarna på en gågata kände jag mig verkligen som en jävla turist. Till slut stod vi iallafall i hotellgaraget, upptäckte att vi uppgraderats och fått ett fantastiskt rum högst upp med utsikt över takåsarna i staden. Härligt!

zbf_2015-04-24 08.28.30

Hm, att ha i russin i frukostbrödet verkar inte fått gästerna i sockerkoma… Jag vet! Vi fyller det med mandelmassa också!

zbf_2015-04-24 10.34.46

En sista tur förbi de blommande fälten kring Leiden

Kvällen varvade vi ner med ett besök på restaurang Troubadour där vi åt sparris – festivalen går ungefär samtidigt med sparrispremiären i Belgien, och till det ett glas Magma från Bryggeri Troubadour. Min fru upptäckte att vi hade bekanta i lokalen, Uffe Henrysson som ordnat en liten gruppresa i Döda Poeters Hembryggeri’s regi satt några bord bort och begick en av resturangens signumrätter – ugnsstekt kaninlår med katrinplommonsås, och jag tror bestämt att han också njöt en Magma. Efter att ha hejat och diskuterat livet i allmänhet samt morgondagens bryggeribesök återvände jag till hotellet där jag tog mig en Leffe i hotellbaren.

zbf_2015-04-24 20.37.28

Titta Jonas H! De har visst det där blasket du gillar att dricka på rea här!

zbf_2015-04-24 19.35.38

Magma, en av mina måsten på besök i Belgien. Restaurang Troubadour i Leuven har den på tapp.

zbf_2015-04-24 17.10.49

Stadshustorget i Leuven. Vädret kunde varit bättre, men det var ganska trevligt ändå.

zbf_2015-04-24 17.10.40

Stadshuset i Leuven hade specialöppet för “Heritage day”.

zbf_2015-04-24 14.47.20

Solen tittade fram lagom till vårt besök på Monseigneur Ladeuzeplein, där jag brukar äta en omelett och dricka en Quint.

zbf_2015-04-24 14.59.12

… och det händer det slinker ner en Tongerlo också.

zbf_2015-04-25 17.04.04

Torgdekorationen kan vara bra att se INNAN man dricker sina öl, det blir lätt jobbigt annars… Ja, det är en jättenål med en spetsad fluga på.

zbf_2015-04-24 16.36.47

Jag tror jag passerade en ölbutik på vägen tillbaka till hotellet…

Dag två i Leuven inleddes med ett besök på Restaurang/Bryggeri Domus, där Döda Poeters Hembryggeri bokat en rundvandring för sin gruppresa och reseledare Uffe hade ordnat så jag kunde få gå med. Bryggeriet är sinnebilden av “lokalt”, de flaskar ingen öl utan allt säljs i resturangen. De har några få öler som de håller sig till och de kan bara avnjutas på plats.  Ursprungliga bryggutrustningen köptes från Tyskland och står fortfarande kvar som museiföremål, men bryggningen görs på nyare kärl. Rundvandringen avslutades med en ostbricka i restaurangen och ett urval av deras öler, Con Domus (en studentbrygd, och ja, ordvitsen är avsiktlig…) ofiltrerad pilsner, humlad med Saaz, Nostra Domus – en amber med lätt rostade toner och en säsongsöl, i vårt fall deras vår/sommar-öl. Ölerna är trevliga, och konceptet med bryggpub är något jag verkligen skulle vilja se mer av här i Sverige, dels för att kombinationen god mat och öl är bra, men också för att man faktsikt blir nyfiken på bryggningen och att då kunna diskutera med bryggaren på plats och fråga om ölen tillför en extra dimension – även i de fall ölen är vardagsöl.

zbf_2015-04-25 09.06.07

Vår goe och glade guide på Domus! Kjell är med på ett hörn.

zbf_2015-04-25 09.24.00

Vi fick kika i maltrummet, där jag kapitalt misslyckades att få med den lilla helgonfiguren som beskyddar malten.

zbf_2015-04-25 09.24.26

Ingen kan väl tvivla på att den här ölen görs med största omsorg och kärlek?

zbf_2015-04-25 09.47.10

Eftersom ingen öl flaskas så får man antingen köpa den på restaurangen eller direkt från jästankarna. Jag tror den smakade.

zbf_2015-04-25 09.54.30

Kloka ord: “Dricker du, dör du. Dricker du inte dör du också.”

zbf_2015-04-25 10.27.51

Uffe lutar sig tillbaka efter rundvandringen, Kjell funderar på ölerna vi ska få prova.

zbf_2015-04-25 10.27.58

Kjell och Helena, första ölen i glaset.

zbf_2015-04-25 10.28.01

Efter rundvandringen, provsmakning med tilltugg.

Rundvandring och provning var klar till lunch, och vi tågade sedan mot buss till festivalen där vi under relativt oordnade former gick runt och provade öl. Deltagare i gruppen kom och gick på eget bevåg och en utomstående betraktare skulle nog kunnat dra paralleller till färden mellan Skylla och Karybdis, vi tog definitivt inte den kortaste vägen runt lokalen. Att gå i grupp är definitivt ett plus, man kan prova flera öl vid varje bås. Nytt för i år var att man använder mindre provglas, bara 15 cl, men efter tio bås har man trots att man delar inom gruppen minst en liter starköl inombords – möjligheterna till spottprovning var små, så varannan vatten är som vanligt en god ide.

Det är alltid kul att se och höra reaktionerna när folk hittar en ny öl, och det blev en hel del “oooh” och “ahh” under vandringen.

Dochter van der Korenaar stod för en del av dem, dels med deras Embrasse som jag var tvungen att köpa med mig, men nytt för mig var deras fatlagrade barley wine. Jisses så gott. Vi stannade också rätt länge vid het Nest som efter många år av gästbryggande nu äntligen är på gång att bygga eget. Det är strålande nyheter eftersom hoppandet mellan olika bryggverk drappat dem i from av ojämn kvalitet. När de är bra är de väldigt bra, men några dippar har hällts upp i ett glas nära mig.

zbf_2015-04-25 12.12.59

Det första man gör är att köpa jetonger. Att vara först på plats har nackdelen att det är alla andra också, och då ser det ut så här en stund…

zbf_2015-04-25 13.04.18

Väl inne kan man antingen leta efter bekanta öler eller se vad som är nytt. Det tar en stund att navigera runt och det är klokt att ha en plan innan man börjar prova öl.

zbf_2015-04-25 13.22.32

Timmermanns/Martin har tagit över bryggningen av en av mina favoriter: Waterloo, så jag var ju tvungen att se hur de axlar ansvaret.

zbf_2015-04-26 11.37.17

zbf_2015-04-25 13.31.52

En sak som ändrats sedan de tidigare festivalerna är att man numera har mycket mer öl till försäljning på festivalen, på gott och ont.

zbf_2015-04-25 13.45.31

Karolina och Helena vid Bryggeri Huyghe. Jag kan inte komma på något att säga som tillför bilden någonting över huvud taget.

zbf_2015-04-25 15.49.36

Ja, jo… Jag köpte visst en del öl idag också.

zbf_2015-04-25 19.24.06

Avslutar dagen med kanin till middag. Magman har ni ju redan sett…

Jag sprang också ihop med An och Lars från Belgodeli som var på plats, hoppas att de hittade något kul och spännande att utöka sitt sortiment med. Det börjar bli lite tradition att träffas på festival i Leuven.

J

Lördagskvällen kan bli ganska intensiv, mycket folk, många svensexor och jag avvek därför ganska tidigt och avslutade den återigen på Troubadour, denna gång för att avnjuta kaninen. Tidigare år har det visat sig vara bättre att istället gå runt på söndagen, då det av någon märklig anledning är glest med folk och ganska lågmält. Jag pratade då rätt länge med Millevertus som har en hel del kul öler, La Safranaise saffransöl, björksavsöl, en Ambree med rökmalt och annat kul.

Nedan följer lite bilder när jag strosade runt och som ni ser är det ganska lugnt.

zbf_2015-04-26 11.36.28

zbf_2015-04-26 11.36.46

zbf_2015-04-26 11.36.50

zbf_2015-04-26 11.37.30

zbf_2015-04-26 11.37.41

zbf_2015-04-26 12.18.56

zbf_2015-04-26 11.43.33

zbf_2015-04-26 12.16.48

Brett & Oak från Bier Anders var intressant. Kombinationen belgiskt och fatlagring är poppis.

zbf_2015-04-26 11.54.59

La Safraneuse från Millevertus var riktigt trevlig.

zbf_2015-04-26 12.23.28

Varför, varför, varför glömde jag gå tillbaka och köpa en flaska Heritage? Varför?!

zbf_2015-04-26 13.20.14

Jodå, inköp gjordes även dag 2.

Söndagen avslutades med en jättebåt sushi, och eftersom det är belgien fanns det både helfriterad makirulle och makirulle med friterat innehåll. Krunchigt och gott!

zbf_2015-04-26 18.51.57

Hemresan gick med stopp utanför Odense via Flensburg, där jag kunde konstatera att gränshandeln lever och frodas. Men måste jag välja så blir det Flensburg vilken dag i veckan som helst framför Puttgarden och Burg, utbudet av bra öl var riktigt bra och det fanns gott om annat med “tyska priser”, mat, kläder, skor och elektronik.

zbf_2015-04-27 20.06.26

Dansk B&B utanför Odense. Dejligt!

zbf_2015-04-27 19.51.59

När man är i Danmark gör man som värdfolket och tar en påsköl!

zbf_2015-04-27 19.08.32

Gården gör rökost och brygger egen öl.

Sista dagen blev det långkörning, drygt nio timmar och sällan har den egna sängen varit så skön att sträcka ut sig i som efter det.

zbf_2015-04-28 20.48.04

Lång dags färd mot natt… God natt!

zbf_2015-04-26 10.10.47

Pilsnerskallen hemma igen. Tröjan uppskattades av många på festivalen!