Triangeltest om någon vågar !

av | apr 18, 2013 | 6 Kommentarer

Stella_1

Det skrivs mycket på bloggar runt om nu om det som komma skall i Den Stora Ölresan på tv. Att de på InBev inte kan beskriva sin produkt Stella Artois, i smak, doft etc  och att folk på gatan inte kan känna skillnaden på Stella och annan öl. Jag tycker inte det är konstigt överhuvudtaget. Skillnaden mellan olika industrilager kan vara skitsvår att hitta. Det kan vara en liten doft, en liten smakskillnad eller liknande som man måste vara van att hitta för att kunna skilja dem åt. Jag vet folk som sitter och provar den typ av produkter i kvalitetshänseende dagligen, och det tog dem långt tid att hitta skillnaderna i sina egna produkter mellan olika batcher. Om man då tar folk som i vanliga fall dricker en industrilager som Stella och tror att merparten av dem ska känna skillnaden mot en annan är man helt ute och cyklar. Folk köper inte öl för att de smakar på ett visst sätt oftast utan man köper på varumärket eller priset.

Jag vet från förr i tiden att det fanns folk på en studentnation i Uppsala som utsatte en säljare för triangeltest. Det är det värsta om man ska prova liknande produkter. Man tar tre flaskor öl och två av dem är samma sort sedan ska man tala om vilka av glasen som innehåller samma öl och vilken som är en specifik sort. I det testet som de utsatte säljaren var målet att han skulle hitta sin egen produkt, och om han gjorde det skulle de köpa en pall av honom.

Han fick vad jag vet aldrig sälja någon helpall till dem.

Jag satt själv med på en provning för många år sedan där det var folk från en massa bryggerier i Sverige med och provade en ljus lager från varje bryggeri som satt i lokalen. Detta skedde alltså när jag jobbade på Slottskällans Bryggeri, och jag glömmer aldrig Jerker Dunge från Åbro som sa: ”Jag vet inte vilken som är vår öl men jag vet vilken som säljer bäst”. Sedan pekade han ut sin egen produkt som även var den som sålde mest av de som provades. Det är också en form av kompetens i branschen.

Vad vill jag förmedla med detta inlägg då ? Jo att det är inte så lätt som man tror att hitta en viss produkt bland andra liknande, samt att om man jobbar på ett företag som InBev eller liknande är det inte öl man primärt jobbar med utan man jobbar med en produkt som lika väl skulle kunna vara spillolja, glödlampor eller leksakståg.

Innan man kastar första stenen ska man nog prova en triangeltest själv på industrilager eller kanske glödlampor för att se vad man klarar av.

 

OM oss

Skrivet av Jonas H

Kommentarer

6 Kommentarer

  1. Joel

    Jag testar glödlampor any day! /Joel

    Svara
    • Jonas H

      Ska vi köra lågenergi eller halogen?

      Svara
  2. Anders

    Bara för att spä på lite när det gäller kunskapsnivåer etc och att det inte alla gånger är så lätt, så drar jag mig till minnes en provning vi gjorde i Uppsala studentkårs barmästarkonvent på tidigt 90-tal. Om jag inte missminner mig var vi ungefär 10 närvarande som provade att i en blindprovning sortera ut vad som var starköl, folköl respektive lättöl av ett på den tiden vanligt Åbro-öl.
    Alla visste innan testet vilken bas-öl det var frågan om. Ändå var det fler än hälften av de provande som inte lyckades sortera rätt; och det här var ju trots allt personer som var eller alldeles nyligen varit aktiva som barmästare minst en termin på någon av Uppsalas studentnationer…

    I ett annat test med många fler deltagare (någonstans mellan 80-100) provade vi att dricka ett vitt respektive ett rött vin ur mörka muggar och med så pass nedsläckt i rummet att det inte gick att urskilja färgen på vinet genom att bara titta i muggen. Återigen var det ungefär hälften av alla deltagare som inte prickade rätt.

    Svara
  3. Marcus

    De kan väl visst beskriva sin smak men då ska man fan inte påstå att ölen är ”unik” vilket är själva huvudproblemet. Hade han istället svarat smartare hade han ju inte blivit ertappad med brallorna nere. ”Det är en högkvalitativ lättdrucken lager med frisk smak och lätt beska”, hade gått hem. Sen kan man ju hävda att det ändå är lite taskigt att begära av en marknadschef att förklara vad det är i smaken som attraherar kunderna.

    Svara
  4. Jonas H

    Jag håller med dig Marcus men jag har jobbat 10 år på Prippen själv och de som höll på med det då de var inte medvetna om hur annan öl smakade bara att den inte var god, utan pripps var bäst. De hade det inpinkat så hårt i venerna att de inte ville dricka något annat. De kallade det Pripps-andan.
    Jag vet en gång när en depåchef på prippen hamnade i en buss med resenärer till ett sportevenemang. Det fanns två backar Spendrups i bussen till försäljning. Han köpte rubbet och kastade ut det genom bussdörren för han ville inte ha det på bussen.
    I deras ögon var och är Pripps en öl med hög beska och fyllig smak och jag tror att för många runt Stella tycker samma sak, för det är det man ska tycka. Om man sedan aldrig dricker något annat så man kan jämföra med så blir det ju så……..
    Jag säger inte att det är så men att det mycket möjligt kan vara så…..

    Svara
  5. Jonas H

    En annan sak är att många dricker det de tror är det rätta. Här kommer en till sak från mitt liv som skett:
    När jag pluggade dryck i Grythyttan skulle vi gå igenom mousserande vin. Det gick ett sus genom lokalen ’ nu kommer champagnen’….. sedan delades det ut 4 olika smakprov i glas. Det visade sig att det var en Cava, en CapClassic, en Spumante och en Champagne. En person luktade på glasen och tjoade att det var ’fel’ på ett av glasen. Läraren gick ut och luktade på glaset, och gill tillbaka fram i salen. Det glaset som personen sa det var fel på var det champagne i.
    Man ’ska’ dricka champagne för att det är gott och ’ fint’ men hur många vet vad det är de dricker ?? Jag ger mig f*n på att om man gav en bra Cava till 100 personer skulle merparten säga att det är champagne och säga att sånt dricker de ofta. Tror även att om man gav ett riktigt sunkigt mousserande kolsyresatt vin till folk och sa att det var ett nytt champagnemärke skulle de gilla det.

    Coca Cola hade en kampanj för många år sedan som sammanfattar allt i en mening : ” Image is Everything ”

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Retype the CAPTCHA code from the image
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code
 

Liknande Inlägg

Pin It on Pinterest

Share This
Pilsner.nu