Idag har turen kommit till ett bryggeri på Gotland som heter Snausarve Gårdsbryggeri. Det drivs av Nina Schultes och Kalle Andersson. De gör en mängd olika belgiska ölstilar som håller en riktigt hög klass och vi har tidigare skrivit om bland annat deras julöl. De jobbar massor med lokala råvaror och smaker. Har ni inte hunnit prova deras öl så tycker jag verkligen att det är något ni ska beställa. Sägs att deras pub på sommaren är grymt bra och trevlig också. Måste försöka besöka den.
/Jonas H
Bryggeriets Namn: Snausarve Gårdsbryggeri AB
Bryggeriets hemort: Silte socken
Säte: Gotland
Nina Schultes
Vad är anledningen till att ni startade ert bryggeri?
Kalle och jag har alltid haft öl som gemensamt intresse. Vi ville göra något tillsammans efter att ha haft varsin enskild firma och sysslat med ölrelaterade grejer några år. När vi letade hus så blev det gården på Gotland och sen har det bara rullat på. Vi hade ingen tydlig plan i början och har kanske inte det nu heller…
Hur många anställda har ni på ert bryggeri?
Inga utom oss själva. I puben ca 6-7 sommartid.
Vilka typer av öl producerar ni?
Alla utom riktigt humliga öl och sour kettles egentligen.
Vilken/vilka är era mest populära produkter och på vilken förpackning?
Våra syrliga öl, lambics och Oud Bruin säljer sig själva! Glasflaska 37,5cl eller 33cl är vanligast
Hur stor är er årliga produktion?
Ca 25.000 l
Vilka är era huvudsakliga försäljningskanaler?
Systembolaget, vår egen pub, restauranger på Gotland och fastlandet
Vilka är era framtida tillväxtplaner?
Mer syrligt och generellt öka volymerna.
Gör ni något speciellt som ni tycker gör att ni utmärker er från andra småbryggerier?
Vi brygger traditionella belgare, både syrliga och icke syrliga. Använder lokala råvaror som malt, emmer, frukt, bär och kryddor. Vi gör gärna samarbeten med olika kollegor för att lyfta varandra och försöker att vara med på många festivaler för att träffa våra kunder och skapa större intresse för hantverksöl generellt. Vi försöker också höja statusen på öl genom att samarbeta med olika restauranger och etablissemang, tex Hotel Stelor och Restaurang Jord som både var i topp i senaste 360 Eat Guide och Tryffelakademien där vi serverade tryffelsaison på deras gala-middag.
Vilka är de största utmaningar ni har i verksamheten?
Att skapa lönsamhet med alla priser som ökat chockartat de senaste åren och alkoholskatten som höjts för andra året i rad.
Gör ni något för att påverka ert miljö- och klimatavtryck?
Vi använder ofta kravmärkta, lokala råvaror fastän vi inte är certifierade (det är för dyrt!), lättare glasflaskor, vi har installerat solpaneler som täcker ca 50% av vår årsförbrukning, resten får vi från lokal vindkraft. Draven går till en gård som har getter. I puben använder vi nästan bara lokala råvaror, ofta kravmärkta (grönsakerna är odlade med regenerativa metoder av en odlare i grannsocken), allt vin i puben är ekologiskt och/eller biodynamiskt och all sprit är lokalproducerad.
öppet för att förmedla något ni vill nå ut med till våra läsare ….
Det är absolut nödvändigt för hela kraftölsbranschen att vi inför differentierad alkoholskatt! Tyvärr kommer många verksamheter inte klara det kommande året. Fortsätt att köpa goda grejer istället för många! Håll dessutom korpgluggarna öppna efter att bli stödmedlem i Sveriges Oberoende Bryggerier, kommer snart, tillsammans kan vi göra skillnad och ha kul under tiden!
Vi tackar Nina att hon tog sig tid att svara på våra frågor. Ta till er hennes svar på sista frågan. Mycket intressant tycker jag. Vi önskar dem lycka till och hoppas att många hittar till deras produkter, de är verkligen värda att prova.
0 Comments