Nils Oscar Header

Svenska Hantverksöl – Nils Oscar

by | feb 26, 2024 | 0 comments

Jämtlands-IPA
Jämtlands-IPA-Kvadrat

Nils Oscar Bryggeri som i sin linda startade 1996 är ett etablerat bryggeri numera i Sverige. Ett bryggeri som i alla år stått för att ligga i framkant med produkter och förpackningar, men  samtidigt stått för stabiliteten i produkterna.  Glöm inte bort att de var de första att packetera hantverksöl i burk i Sverige för många många år sedan i form av Snömannen, och idag står det inför en ny utmaning som de berättar om i sina svar nedan.  

Bryggeriets Namn: Nils Oscar
Bryggeriets hemort: Nyköping
Säte: Nyköping

Nils Oscar Hela Gänget

Nästan Hela Gänget
Där det är Olle, Henrik (VD) samt Anna
som svarat på frågorna

Vad är anledningen till att ni startade ert bryggeri?
Nils Oscar startades redan 1996, då under namnet Kungsholmens Kvartersbryggeri. Det var en annan ölscen då med ett fåtal bryggerier. Och även om storbryggerierna fortfarande är dominerande idag så var det inget mot hur det var då. Så Nils Oscar startade som en följd av ett begränsat öl utbud och en tråkig och smaklös ölvärld. Och där är vi en idag. Vi vill leverera bra, god hantverksbrygd öl både till en initierad ölkunning publik, men lika mycket till gemeneman som inte vet något om öl men som ändå kan uppskatta en god dryck!

Hur många anställda har ni på ert bryggeri?
Ca 13 personer. I produktion är det ca 6–7 personer utöver det är det ca 4 personer administrativt. Samt 2 tjänster i restaurangen (det blir en del fler under sommarmånaderna där.) Men vi får hoppa in och hjälpa varandra där det behövs för dagen.

Vilka typer av öl producerar ni?
Vi producerar nästan all typ av öl från 0,4% upp till en bit över 10%, från ljusaste halmgult till svartaste mörker. Vi brygger beskt, krispigt och mjukt. Men i slutändan är vi i grund och botten ett bryggeri där det mesta är slimmat och anpassat till att brygga ljus lager med en stamvört kring 12 Plato. Så det är såklart det vi gör bäst!

Vilken/vilka är era mest populära produkter och på vilken förpackning?
Våra storsäljare är såklart God Lager på 33 cl glasflaska. Följt av Kalasjulöl som vi tycker är ett måste på julbordet, även den på 33 cl glas. Men vi har senaste tiden börjat lägga allt fler produkter på burk. Där finns ju dessutom ännu fler möjligheter med storlekar, färger och former. Nu i vår lanserar vi två nya produkter på 33 cl sleek burk som vi tror mycket på.
Sen har vi en gaska stor mängd som hamnar på fat, där majoriteten är på stålfat. Som vi tycker är den mest hållbara förpackningen. Det kan även bli lite engångsfat.

Hur stor är er årliga produktion?
2023 var väl inget höjdarår för något bryggeri, inte heller för oss. Men vi brukar ligga på en årsvolym på ca 1,2 miljoner liter och vi jobbar för att komma upp i två miljoner liter inom ett par år.

Vilka är era huvudsakliga försäljningskanaler?
Vi säljer merparten av vår öl på Systembolaget där våra produkter i fasta sortimentet är stommen, utöver det har vi en del TSLS och säsongsprodukter. Vi säljer även en hel del till restaurang samt dagligvaruhandeln. Sedan ett par år har vi även egen restaurang där vi kan sälja öl från vårt pilotbryggeri som inte kommer ut på marknaden på något annat sätt.

Vilka är era framtida tillväxtplaner?
Vi vill växa organiskt åt alla håll, vi utvecklar ständigt vår produktportfölj för att följa marknadens önskemål. Vi vill växa både lokalt och regionalt. Vi har förutom vår restaurang i bryggeriet även öppnat en sportbar på Rosvalla och har öppet i samband med hockeymatcher för att stärka vår lokala närvaro.

Nils Oscar 3
Nils Oscar 2
Nils Oscar 1
Distant friends

Gör ni något speciellt som ni tycker gör att ni utmärker er från andra småbryggerier?
Vi har funnits med länge och vi har några långkörare till produkter, det är verkligen en ynnest att få jobba med samma produkt under lång tid, för produkter utvecklas över tid, vi måste både parera variationer på råvaror, förväntningar från konsument och samtidigt förhålla oss till ett original. Det gör att vi har bra koll på vår process och hög repeterbarhet från batch till batch.
Vi har också under lång tid kunnat utveckla och anpassa vår maskinpark så vi har rätt verktyg på rätt plats vilket hjälper oss att hålla låga syrenivåer, stabil produkt över tid mm.
Dessutom var vi först/tidiga med hantverksbyggd alkoholfri öl, något som vi fortfarande gör och ständigt försöker förbättra.

Vilka är de största utmaningar ni har i verksamheten?
Förutom dom uppenbara med skenande priser på insatsvaror, transporter och energi, samt en lägre betalningsvilja hos konsument…?
Vi lever också i en ölvärld som ständigt skriker efter nytt nytt nytt. Det är otroligt frustrerande när vi vet att vi har en bra öl, men där kunden säger ”– ja den är god, men jag har smakat den förut.”
Det gör att vi ibland måste lägga ner produkter i förtid och satsa på en ny lite annorlunda produkt. Det blir lite att uppfinna hjulet om och om igen…

Gör ni något för att påverka ert miljö- och klimatavtryck?
Vi gör massor! Dels så åläggs det oss hårda krav i grunden från bland annat kommunen då bryggeriet ligger i stan med bara 50 meter till närmsta boende. Sen finns det ju massa ekonomiska vinningar i att arbetas miljö och klimat smart. Vi ser ständigt över vår energiförbrukning och styr över en del förbrukning till natt för att minska användning under peaktid. Vi jobbar för att få ner mängden vatten vi använder per liter öl, vi ser till att våra restprodukter (bl.a. drav) kommer till användning. Vi följer Systembolagets klimatinitiativ och lägger fler produkter på burk, för att minska transportutsläppen även om det för oss är mer lönsamt med flaska. Vi har en ganska stor takyta där vi projekterar för att kunna sätta solceller. Vi har även fler ekologiska produkter i vår ölportfölj.

Öppet för att förmedla något ni vill nå ut med till våra läsare ….
Vi kommer under 2024 lansera en ny produktserie med öl där vi vill pressa vår process till max och lansera öl till ett betydligt lägre pris. Hantverksöl är generellt sett dyr. Hantverksöl ska generellt vara dyr. Vi små producenter saknar alla stordriftsfördelar som större producenter har. Stora inköp stora volymer ger större marginal på varje liter producerad öl.

Vi ville utmana oss själva och se hur effektiva vi kan vara utan att tumma på kvalitet. Samtidigt så är det produkter som kanske tilltalar en större grupp, som inte är så vana vid hantverksöl. Vi har gjort en ekologisk lager och en ekologisk IPA som är enklare och mer lättdrucken än våra vanliga öl.

Vi ville också se om vi kan utmana stora byggerier på deras planhalva. För det ska sägas tydligt. Det här är inte en öl där vi vill konkurrera med hantverksbyggerier utan vi ska ta försäljning från Spendrups, Åbro, Carlsberg och alla andra stora drakar såsom importöl (som ju också är en miljöbov med transporter osv). Det här är en öl vi är stolta över. Både kvalitet, smak och pris. Två törstsläckare i sommar!

Utöver det: Drick svenskt! Drick Lokalt!

Vi tackar Anna för att hon och Nils Oscar tagit sig tid att svara på våra frågor. Mycket intressanta saker på gång alltså, och jag önskar dem verkligen lycka till i sin nya satsning på den nya ölserien. Ska följa den med stor nyfikenhet och intresse. 
Glöm inte deras avslutningsord heller!

/Jonas H

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

* måste anges

Skrivet av Jonas H

Startade Pilsner.nu för ett antal år sedan och var även en av de som startade Slottskällans Bryggeri i Uppsala. Jag har tidigare suttit i Stallhagens styrelse ett antal år men numera dricker jag mest öl, åker som öldomare i Europa när det inte är Corona, och bloggar så mycket jag hinner.

Kommentarer

0 Comments

Submit a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

Pin It on Pinterest

Share This
Pilsner.nu