Redan när jag startade Slottskällans Bryggeri en gång i tiden hade jag kontakt med Jörgen och Eva på Mora Bryggeri. de har efter det kämpat på mestadels med läsk och med öl i klassiska stilar och personligen uppskattade jag deras Kölner-bier och Alt-Bier som kom för några år sedan.
Ge er nu in i deras dryckesvärld och se deras svar på mina frågor
Bryggeriets Namn: Mora Bryggeri
Bryggeriets hemort: Mora
Säte: Mora
Ellinor Andersson
Vad är anledningen till att ni startade ert bryggeri?
Bryggeriets grundare Jörgen har ett stort intresse för drycker. Han började i källaren med ölbryggning och sen fick han med sig sin fru Eva på tåget och papper skickades in för att starta bryggeriet 1996. Sedan har det varit några år av blod svett och tårar. Nu är det inte lika mycket tårar längre och hela familjen är med och jobbar i bryggeriet. Så anledningen var helt enkelt passion och en stor portion mod.
Hur många anställda har ni på ert bryggeri?
Vi är sju stycken som jobbar här.
Vilka typer av öl producerar ni?
Det är mycket ljus lager, både pilsner och hederlig stor stark. Vi har flertalet ale i sortimentet också och jag tror det märks att vi har en förkärlek till tysk ölkultur.
Vilken/vilka är era mest populära produkter och på vilken förpackning?
Läskedrycker är basen i vår verksamhet så det är där vi hittar våra populäraste produkter. Vår Gammeldags Mora Must och Anjola Ananas på 100cl PET är våra storsäljare. På ölsidan är det vår ljusaste lager Dala-Pils på 50cl returglas.
Hur stor är er årliga produktion?
675 000 L dryck skickade vi ut härifrån förra året.
Vilka är era huvudsakliga försäljningskanaler?
Eftersom läskedryckerna är vår grundstomme är vår huvudsakliga försäljningskanal dagligvaruhandeln. Men Systembolaget står såklart för en stor del och även restauranggrossisten Martin&Servera som når ut till både café och restauranger i hela Sverige.
Vilka är era framtida tillväxtplaner?
Vi jobbar på i vår egen takt och växer sakta men säkert. Vi har i dagsläget inte några planer för någon expansion.
Gör ni något speciellt som ni tycker gör att ni utmärker er från andra småbryggerier?
Man blir lite hemmablind så det är svårt att svara på det om sitt eget. Men kanske att vi kör lite mer klassiska ölsorter och att vi har både öl, läsk och cider.
Vilka är de största utmaningar ni har i verksamheten?
Det finns såklart många utmaningar men jag tror att den största framöver kommer vara våra ökade råvaru- och omkostnader tillsammans med att kunderna också får ökade omkostnader. Alla får mindre pengar i plånboken helt enkelt vilket gör att man ser sig om efter billigare alternativ, och våra produkter är inte billigast men kanske godast 😊
Gör ni något för att påverka ert miljö- och klimatavtryck?
Vi handlar råvarorna från Sverige och Norden i första hand, övriga Europa i andra hand. Här görs mycket fint miljöarbete av alla företagen och vi tittar även på hur vi bättre kan ta tillvara spillvärmen och sånt. Sedan är vi glada återbrukare, vi har byggt bryggeriet själva och mycket av det är återbrukat.
Öppet för att förmedla något ni vill nå ut med till våra läsare ….
Om artikeln går ut här under våren februari-april så kommer vi att släppa en våröl på dalmål, Wår-ele, på ca 250 Systembolag över hela Sverige. En ljus brödig lager i lite gammeldags pilsnerstil som vi är väldigt stolta över. Den säljstartar 1 mars kl 10!
Vill uppmana alla att titta på videon nedan. Man ser mycket av bryggeriet i den nämligen samt att vi tackar Ellinor med familj för att de tagit sig tid att svara på frågorna och uppmanar er att prova deras öl.
/Jonas H
0 Comments