Patent- och marknadsdomstolen ger Konsumentombudsmannen (KO) rätt på sju av åtta punkter, medan företaget Poppels Bryggeri AB får rätt på en punkt, i en dom som rör marknadsföring av öl.
I april 2023 förbjöd KO Poppels Bryggeri att marknadsföra alkohol till konsumenter i sociala medier genom att visa bilder på företagets öl intill en tallrik med mat, på en tunna, med en person i en industrilokal, på en sten i naturen eller intill matvaror. Förbudet var baserat på alkohollagens bildregel, som KO ansåg att företaget överträdde med åtta inlägg i sociala medier, skriver Dagens Juridik.
Bildregeln i alkohollagen innebär att bilden endast får visa varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar och varumärket. Företaget överklagade KO:s förbud till Patent- och marknadsdomstolen.
Patent- och marknadsdomstolen ger nu KO rätt på sju av åtta punkter, och företaget får rätt på en punkt. I fallet med bilden som innehåller en ölflaska, ett glas och trätunnor, har företaget hävdat att tunnorna på bilden är relevanta eftersom ölsorten i fråga är lagrad i ektunnor.
Domstolen konstaterar att bilderna på tunnorna har en nära koppling till tillverkningsmetoden och att de innehåller element av konsumentupplysning. Mot bakgrund av detta, samt att inget annat än två trätunnor, ölflaskan och glaset syns på bilden, anser domstolen att det inte är motiverat att ingripa mot marknadsföringen baserat på bildregeln.
KO hade ursprungligen bestämt att vitet för varje överträdelse skulle vara en miljon kronor. Domstolen anser dock att ett vitesbelopp om 500 000 kronor är tillräckligt.
0 kommentarer