Ölpulver – ny eller gammal idé – just add water
Fick lite info i min inkorg om att nu kommer världens första ölpulver – Instant Beer.
Jag har två kommentarer till det:
– Den första är att redan under Cleopatras tid så gjorde man en form av ölgröt som man torkade i form av små tegelstenar och som skickades ut till de stridande krigarna. De tillsatte sedan bara vatten och fick en form av näringstillskott och blev starkare (och kanske modigare).
– Det andra är Varför ? Ja visst de har en ide om varför men hallå. Kan förstå om någon annan kommer på detta men ett öl-land som Tyskland som står för helt andra saker i mina ögon, och i min mun framför allt.
Ja ja man börjar väl bli för gammal bara att inse det. Men trodde jag skulle slippa instant-beer
/Jonas H
Klosterbrauerei vill revolutionera traditionell bryggteknik
Efter nästan två års forskning (finansierad av BMWi) har Klosterbrauerei Neuzelle tillsammans med teknologipartners utvecklat ett ölpulver som redan kan marknadsföras i små mängder i denna form, men som ska testas på marknaden till mitten av 2023.
”Tiden är mogen att sätta klassisk ölproduktion och logistik på prov med tanke på hur vi behandlar vår miljö”, kommenterade aktieägaren i Neuzelle klosterbryggeriet, Helmut Fritsche, om det revolutionerande projektet. – Miljarder liter vatten transporteras till konsumenter över hela världen, eftersom öl består av upp till 90 procent vatten. Ur miljösynpunkt sparar vi redan på transporter, men ännu inte på resursanvändning och produktionskostnader.”
Det är därför detta ölpulver bara är det första steget. Klosterbryggarna vill vidareutveckla tillverkningsprocessen av basprodukten till ölpulvret på ett sådant sätt att den traditionella bryggprocessen komprimeras och omvandlas processtekniskt och därför inte längre är nödvändig. Detta är avsett att spara maximalt med kostnader och resurser i tillverkningsprocessen av basprodukten (råvaror, arbetsinsats, energi, etc.). I nästa steg ska även alkohol bindas i ölpulvret.
”Vi vet också att de klassiska pilsnerdrickarna och alla hantverksölentusiaster, särskilt i Tyskland, kommer att vara skeptiska till vår produkt till en början”, tillägger klostrets bryggeriets verkställande direktör, Stefan Fritsche. ”Det handlar inte bara om att få ut en ny produkt på marknaden, utan om att störa ölaffärsmodellen. Därför ser vi inte vår kärnmålgrupp som i första hand den klassiska tyska slutkonsumenten, utan globala återförsäljare, som inte nödvändigtvis behöver ha bryggkunskap, men som kan göra granulatet lämpligt för slutkonsumentens applikation. Geografiskt riktar vi oss till transportintensiva exportmarknader, som länder i Asien och Afrika, med vårt alkoholfria ölpulver.
Nu förs diskussioner med investerare som tillsammans med klosterbryggeriet å ena sidan går in i testmarknadsföring och å andra sidan ytterligare optimerar processen att framställa ölpulvret. Utöver de befintliga teknikpartnerna behöver klosterbryggarna dessa investeringspartners för att gemensamt implementera och finansiera den visionära affärsmodellen.
Mer info på Reuters hemsida : https://www.reuters.com/video/watch/idOV893521032023RP1
0 kommentarer