Ny design på Norrlands Guld ska locka nya kunder

av | Apr 20, 2018 | Smått och Gott | 0 Kommentarer

Ny design på Norrlands Guld ska locka nya kunder

av | Apr 20, 2018 | Smått och Gott

Man brukar säga att en etikett på en ölflaska inte lever så många år innan den ska göras om. Man behåller då ofta mycket av bildspråket i den gamla designen men gör om den så pass mycket att den känns ny och fräsch men man ska fortfarande känna igen sig.

Typexemplet på detta är Pripps Blå som gjort en lång resa som varumärke. Nu blir det Pripps Blå av den anledningen att jag känner till den resan bra efter att ha jobbat 10 år på Prippen en gång i tiden. Och att där fick jag tag på en bild på resan. Självklart har det inget med Spendrups och Norrlands Guld att göra.

Nåväl anledningen till detta inlägg är att det kom ett pressmeddelande från Spendrups ígår.
Som vanligt så bifogar jag pressmeddelanden rätt av.

Norrlands Guld Djup Pripps Blå

Pressmeddelande 2018-04-19

Inget tjafs, inga konstigheter. Bara en helt ny design

När det gäller Norrlands Guld är det framförallt insidan som räknas, men då och då kan det vara på sin plats att även tänka lite på utsidan. Därför uppdateras nu storsäljaren med en ny look som gör burken både mer ergonomisk samtidigt som det norrländska landskapet lyfts fram ännu mer. Sprillans nya Norrlands Guld börjar fyllas på i butikshyllor över hela landet från och med vecka 17.

Den första Norrlands Guld dracks redan 1965 och sedan dess har mycket vatten runnit under broar och kanske ännu mer öl ner i strupar. Etiketter har bytt färg, flaskor och burkar har bytt form och nu är tiden återigen inne för en liten uppdatering. Själva innehållet — ölet — har däremot aldrig förändrats, vilket kanske är en av anledningarna till att Norrlands Guld idag är ett av Sveriges mest sålda öl.

– Ölen verkar gå hem i stugorna så vi vill inte förändra utan snarare varsamt förbättra Norrlands vinnande koncept genom att förstärka det finaste vi har: vårt norrländska ursprung. Det är helt enkelt samma goda öl i en lite finare förpackning, säger Stefan Garvander, produktchef Norrlands Guld.

För att underlätta för användarna har den nya burken försetts med en matt lack som ger ett bättre, stadigare och mer ergonomiskt grepp. Funktionen med den blåa älgen som indikerar när ölen är tillräckligt kall har självklart behållits.

– Vi kan i dagsläget förstås inte utesluta jäv, men enligt våra statistiskt osäkerställda undersökningar från bryggeriet känns ölen på något sätt lite kallare och älgen lite blåare. Annars är vi väldigt stolta över att Norrlands rena och naturliga smak nu kommer fram redan innan man hinner ta första klunken, säger Stefan Garvander.

Designarbetet omfattar dessutom både krispiga Norrlands Ljus samt Norrlands Djup — ett bocköl bryggt på källvatten, pilsnermalt och tre olika humlesorter som tillsammans skapar en kraftfull lager med balanserad beska och en lite djupare smakupplevelse.

 

Pilsner.nu