De 10 bäst säljande varumärkena för öl i världen

av | maj 12, 2016 | Smått och Gott | 0 Kommentarer

De 10 bäst säljande varumärkena för öl i världen

av | maj 12, 2016 | Smått och Gott

Så har då siffrorna för ölförsäljning för 2015 kommit och det är inte så stora förändringar mot tidigare år. Tänkte ändå att det kunde vara roligt att se vilka som är det största varumärkena i Världen under förra året sett till försäljningsvolym.

Man ser att det är Kina som dominerar volymerna i världen så den marknaden är viktig för alla, och tänk vad som kan ske när de på allvar upptäcker craftbeer.

De 10 bäst säljande varumärkena för öl i världen

Plats 10

Coors Light

En ljus lager på 4.2 % som under förra året hade en marknadsandel på 1,3 % av all öl som såldes i världen. Ölen skapades av Adolph Coors som föddes 1847 i Tyskland. Han startade bryggeriet Adolph Coors Company i staden Golden i Colorado 1873. Vattnet till ölen påstås fortfarande tas från Rocky Mountains.

 

Coors Light

Plats 9

Brahma

Det populäraste varumärket på öl i Brasilien. Varumärket skapades redan 1888 av Companhia Cervejaria Brahma och ägs numera av Anheuser-Busch InBev och bryggs i Rio de Janeiro

brahma bottle

Plats 8

Harbin 哈尔滨啤酒集团

Har en marknadsandel på 1,5 % och säger sig vara Kinas äldsta bryggeri. Ligger i nordöstra Kina och ägs numer av Anheuser-Busch InBev

År 1900 startade den polskättade Jan Wróblewski ett bryggeri i nordöstra kina som hette Manchuria. Tanken med bryggeriet var att förse ryska järnvägsarbetare med öl när de jobbade i kina. 1908 döptes det om till Gloria och 1932 till Harbin Brewery Factory. Efter att varit kontrollerat av ryska staten efter kriget hamnade det 2003 i händerna på SABMiller, och 2004 köpte Anheuser-Busch InBev. det.

Plats 7

Heineken

Har runt 1.5 % av marknaden och skapades 1864 av Gerard Adriaan Heineken i Holland.

1864 lyckades Gerard Adriaan Heineken övertala sin mor att köpa bryggeriet De Hooiberg i Amsterdam och runt 1873 skapades bryggeriet HBM (Heineken’s Bierbrouwerij Maatschappij) , och 1875 vann de sin första guldmedalj för ölen.

 

 

Plats 6

Yanjing

Med 1.9 % av marknaden har detta Kinesiska varumärke som skapades 1980 tagit sig långt på kort tid.

 

Yanjing bottle

Plats 5

Skol

Med en marknadsandel på 2.1 % har detta varumärke med Svenska rötter placerat sig. Varumärket skapades 1964 av Pripps, Allied Breweries (UK), Labatt (Canada) och Unibra(Belgien) för att bli ett internationellt varumärke på öl. Namnet kommer från Skål och man använde ett tag Hagbard Handfaste som reklamfigur för varumärket.

Plats 4

Budweiser

2.3 % av marknaden har denna öl som introducerades 1876 av Anheuser-Busch Company under namnet “Budweiser Lager Beer” . Det görs fortfarande med runt 30 % ris och är så gott som smak och doftlöst. Sedan 1957 är det det största varumärket på öl i USA och köptes i juli 2008 av belgiska InBev då man bildade Anheuser-Busch InBev

Plats 3

Bud Light

Introducerades 1981 som Budweiser Light med mindre kalorier i den än i den vanliga Budweiser.

Plats 2

Tsingtao

2.8 % av marknaden har detta Kinesiska varumärke som startades av Tyskar i Kina runt 1916. Kom till USA 1972 och har blivit det största Kinesiska ölet där

Plats 1

Snow

Med en marknadsandel på 5.4 % har denna öl som nästan enbart säljs i Kina lagt sig långt före alla andra.
En produkt som är ett samarbete mellan SABMiller och China Resources Enterprise har ökat med drygt 570 % på 10 år. Hög kolsyra och vattning smak och ett pris på under 8 kronor per liter ger uppenbart framgång.

Källa : Euromonitor

Pilsner.nu